Gränsen mellan svartjobb och väntjänst
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Har någon hör talas om svartmjölk? Det har jag. Man skall aldrig fråga en bonde om han har anlitat svarta tjänster. Däremot fråga bonden om hans julklappar omvandlats till en låda fyrtumsspik.
Så mycket fyrtumsspik, som sålts över Sveriges land under 1900-talets senare del, innan nya kassa och bokföringssystem infördes i järnhandlar, borde ha gjort varje skattefogde misstänksam.
Att kolla upp sockerförsäljning i förhållande till hembränning har statistiker gladeligt ägnat sig åt. Hembränning var så att säga moraliskt förkastligt.
Byten och gentjänster
Regelverk som bryts i en tid, skrattar man åt i en annan tid. Hur undgick man motbokens begränsningar. Säkert genom byten och gentjänster. Det som är livsnödvändigt ger människor kraft att göra saker, som några applåderar och andra rynkar på näsan åt.
Jag kan ännu se den lilla bunt fakturor man inte fick röra på pappas kontor vid utskick jag fick i uppgift att göra ibland. Det hette affärer på den tiden. Och affärer hade många sidor.
I vilken tid skall vi nu lägga vår självvalda moraliska näsa. 60-och 70-talet när det inte fanns daghem. 90-talet eller 2007. Hur löste vanligt folk barnomsorg för trettio år sedan? Vem betalade vad till vem? Eller på 80-talet då var och varannan började använda sig av hantverkare när lönekuverten blev större? Det är inget nytt, kvitto eller inte kvitto. Inte heller tjänster eller gentjänster.
Var går gränsen mellan svartjobb och väntjänst? Om jag syltar och saftar är det svart? Eller ger bort sylt till en vän?
Var går gränsen mellan kommunalt utnyttjande och svartjobb? Alla anhöriga, som ställer upp på precis allt i alla lägen, som borde vara en kommunal angelägenhet. Är det svartjobb om min mamma stoppar till mig 200 kronor för att jag är snäll och ställer upp. Min mormor gav sin pension till min mamma. Skulle hon ha skattat för det?
Skattefritt sommarjobb
När jag ger barnvakten pengar är det svartjobb eller är ungar som sommarjobbar svartjobb. Jag skulle vilja slippa deras sommarjobb eftersom jag gör det fortare själv. Men jag är snäll och ställer upp för att åstadkomma just ett sommarjobb. Skall jag betala dem full lön och skatta för en tonåring, som knappt orkar dra sina ben genom jordgubbslandet en vecka eller lyckas fullfölja att måla ett plank på en hel sommar?
Vad är moral idag? Det borde alla fråga sig? Vad är mitt och vad är ditt, den frågan skulle jag många gånger kunna ställa till skatteverket. I praktiken är allt jag tjänar skatteverkets tills de på nåder säger att ok, de siffror som vi beslutat om på skattemyndigheten är nu dina. Det som blev kvar är ditt.
Rigida skatteregler behöver ses över och skattefolk sändas på charmkurs.
Moral är som skatteregler en tolkningsfråga och frågan är vem som har tolkningsrätten. Gud själv? Men om han/hon inte är hemma hos mängder av människor, vad blir då rättesnöret för dessa övriga?
Låt oss alla vara hederliga
Jag möter varje dag studenter, som har en moral som ser helt annorlunda ut än den jag fick med mig med modersmjölken. Det spelar ingen roll vilken socialgrupp den unga generationen kommer ifrån. Unga människor ser på livet på andra sätt och på vår välfärd likaväl som skattepolitik. Hur skulle de annars överleva.
När moral blir låsningar blir livet otäckt. Civil olydnad har alltid funnits och jag ber till Gud att det alltid skall fortsätta att finnas och snarare öka. Man vågade mera förr, det är jag övertygad om. Idag nagelfars alla och det börjar bli otäckt.
I stället för att bryta mot regelverk kan vi väl stanna för begreppet hederlighet.
Låt oss alla vara så hederliga, det är rimligt i den värld vi lever. Djävulsdansen kan börja vid Södertorg och dansas ner till Domkyrkan, där han, biskopen kan ge alla dem som så behöver syndernas förlåtelse. Varje lördag vid middagsbönen. Alla "hederliga" människor kan dansa med som "mentorer".