Hammarskjöld: Viktigt vägskäl för enskilda vägar

Gotland2021-03-16 06:30
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

C-DEBATT

Den här veckan har Hela Sverige Ska Leva initierat en debatt om enskilda vägar på Gotland.  Jag välkomnar det då vi behöver en bredare och bättre debatt om finansieringen för skötsel och underhåll av enskilda vägar på Gotland.

På Gotland finns hela 810 kilometer enskilda vägar. Av dessa är cirka 390 kilometer belagda och 420 kilometer grusvägar. Av dessa omfattas cirka 374 vägar av Trafikverkets statsstödsbidrag. 

Trafikverket har beslutat att minska statsstöden via nya snävare regelverkstolkningar som innebär att man ”knoppar av” stöden för de enskilda vägar under 1 kilometer som kan nås via en annan infartsväg eller där vägen är kortare än 1 kilometer in till en eller flera fastigheter. 

Konsekvensen för den enskilde är att dessa vägar snabbt försämrats och att skötseln ska finansieras av fåtal, men ändå nyttjas av många andra. Det handlar om vägar som nyttjats av kringboende i mindre samhällen. Men även av turism och bygdens boende på landsbygden samt lantbrukare som ska nå sina åkrar eller annan trafik kopplad till gammal nyttjanderätt mot stränder, skog, naturreservat med mera.

Drabbade fastighetsägare har kontaktat både politiker och tjänstemän i tekniska nämnden och vid teknikförvaltningen för att få förklaringar kring varför Region Gotland som är utförare av skötseln åt Trafikverket upphört med servicen. Politiken och förvaltningen har tålmodigt förklarat om och om igen att frågan om Trafikverkets nya tolkningar måste överklagas hos ansvariga myndigheter och att frågan om både finansiering och tolkning av statsstöd för enskilda vägar är en rikspolitisk fråga.

Som ledamot i Tekniska nämnden vill jag ändå understryka att även om statsstödsfrågan är en rikspolitisk fråga så tar Tekniska nämnden i Region Gotland redan i dag ett större ansvar än regionen egentligen behöver genom att de långsiktiga underhållsinsatserna genomförs trots att Trafikverkets regler för extra statsstöd för långsiktiga underhållsåtgärder endast täcks i en skala mellan 30-90 procent. 

Cirka 6 miljoner kronor erhålls av statsstöd och cirka 9 miljoner kronor tillförs från regionens skattefinansierade budget årligen för de enskilda vägarnas underhåll inte ska bli ännu sämre när Trafikverkets finansiering helt enkelt inte täcker vad det kostar.

Jag har nyligen motionerat om frågan till Centerpartiets riksstämma, om vikten av att statsstöden för enskilda vägar ses över och förbättras för landsbygdens konkurrenskraft. Insatser behövs inte bara för skötsel av fler vägar utan även mer heltäckande finansiering för underhållet i brist på tillräckliga medel. 

Företagande på den gotländska landsbygden är viktig för sysselsättningen, skatteintäkter, fungerande service på hela Gotland och för samlad bibehållen attraktionskraft som turistö. 

Vi står inför ett viktigt vägskäl för enskilda vägar. Jag vill se en utveckling där staten tar sitt ansvar.

GOTLÄNNINGEN

Texten är ett debattinlägg från Gotlänningens ledarsida, åsikterna är skribentens egna.