Haveriet i Destination Gotland

Gotland2009-09-19 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Det finns säkert många som ifrågasätter att Maja Horwitz säger precis som det är i frågan om tillsättningen av ny vd i Destination Gotland.
Men Maja Horwitz är inte den som är förlorare i denna fråga, det är gubbväldet på Destination Gotland som visas upp i alla sin prakt och som är förlorare i både anseende och trovärdighet.
Artikeln i GT i går visar på en illavarslande struktur och kultur där man böjer sig för en styrelseordförande, på gränsen till pension, som vill styra över vd. Man är beredd att offra en synnerligen kompetent medarbetare som man dessutom har satsat både tid och pengar på i två års tid. Med löfte om att få vd-tjänsten när den blir ledig.

Det både smakar och luktar illa om detta agerande och det är otroligt modigt och hedervärt att Maja Horwitz inte viker ner sig och dessutom låter allmänheten få veta hur det har gått till.
Destination Gotland, som istället för att bevara gamla konservativa arbetssätt, borde ägna all kraft åt att återuppbygga förtroendet efter sitt klantiga agerande efter färjekollisionen i somras, lägger här ytterligare eld på brasan som visar en bild av ett arrogant och stelbent företag med enorma brister i ödmjukhet.
Det är helt obegripligt och häpnadsväckande. Totalt haveri.
Dessutom ett skolexempel på patriarkala maktstrukturer som vissa hävdar inte existerar.

Familjen Nilsson ville ha Maja Horwitz och har investerat i henne. Men när hon ställde krav på lön och förutsättningar att kunna verka självständigt som vd, satte sig den "arbetande" styrelseordföranden på tvären och lyckades övertyga ägarfamiljen att kasta ut Maja Horwitz i kylan till fördel för man med ett par-tre år kvar till pension.
Ett redan skamfilat anseende har fått sig ytterligare en rejäl skråma. Det här måste man ha varit helt och fullt medveten om, ändå går man rätt in i korselden.
Hoppas man i ledning och styrelse är nöjda med resultatet. För priset var högt.

Och vi som resenärer har (än så länge) ingen möjlighet att visa vårt ogillande genom att välja en annan transportör.
Det är banne mig inte okej.
Läs mer om