Helt ny trafik om sex år?

Gotland2007-06-05 00:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Efter passivitet och tystnad sedan valet har nu öns andre riksdagsledamot Rolf K Nilsson (m) rutit till. Han skäller på Rikstrafiken för att de gör sitt jobb. Att utreda och lägga förslag på hur den gotländska färjetrafiken ska utformas i framtiden.

Om nu Rolf K Nilsson verkligen ville vara effektiv som riksdagsledamot, borde han skälla på regeringen och inte dess verktyg, Rikstrafiken. Ytterst är det ju den borgerliga regeringen med statsminister Fredrik Reinfeldt (m) som avgör hur den gotländska färjetrafiken ser ut.

Det handlar om politisk vilja, hur mycket trafikrättvisa regeringen vill ge gotlänningarna och om ekonomi. Hur mycket skattepengar vill den borgerliga regeringen lägga på att gotlänningarna ska få bra färjetrafik. Rolf K Nilsson säger inte ett pip om vad han tycker regeringen ska göra. Han skäller bara på Rikstrafiken. Rolf K Nilssons utspel påminner mest om uttrycket: tomma tunnor skramlar mest.

Det finns två stora nyheter i det brev som Rikstrafikens generaldirektör Widlert skrivit till Oskarshamns kommunen, Kalmar läns länsstyrelse och näringsdepartementet. Men inte till Gotlands kommun! Den första stora nyheten är att den nuvarande koncessionstiden inte blir tio år utan bara sex år. Och den andra är att Rikstrafiken ska utreda hela den framtida Gotlandstrafiken. Igen. Och då flaggar Rikstrafiken för att det kan bli aktuellt med ett enhamnsalternativ på fastlandet. Och att miljökraven och bränslepriserna kommer att allvarligt påverka trafikens utformning.

Egentligen är det väl jättebra att Rikstrafiken utreder hur trafiken ska utformas från 2014 och framåt. Redan nu. Då kan vi gotlänningar tala om att vi inte vill ha ett enhamnsalternativ på fastlandet. Vi kan tala om att det är avgörande för både person-och godstrafiken, att vi har trafik både på en nordhamn och en sydhamn. Visst kan man diskutera om det ska vara Nynäshamn och Oskarshamn som nu. Men tvåhamnsalternativet måste ligga fast.

De nuvarande snabbfärjorna är bra, sjötåliga och har givit oss den bästa färjetrafiken vi någonsin haft. Men det är ett odiskutabelt faktum att de släpper ut alldeles för mycket koldioxid. Det är väl därför som Rikstrafiken vill utreda hela trafikupplägget. Om inte koldioxidutsläppen kan minskas genom ny teknik, så kan helt andra trafiklösningar bli aktuella i nästa koncessionsperiod. Då kanske färjeflyget blir verklighet. Men genom att redan nu utreda och ställa krav, kan rederibranschen i bästa fall få fram fartyg, helst snabbfärjor, som inte förstör miljön och är sådana stora koldioxidutsläppare som dagens färjor.

Den som enbart skäller på Rikstrafiken visar sin okunnighet. Det är regeringen, statsminister Fredrik Reinfeldt (m) och näringsminister Maud Olofsson (c), som äger frågan politiskt. Om det vore någon som helst ruter i riksdagsledamoten Rolf K Nilsson skulle han ställa krav på statsministern och näringsministern att ändra Rikstrafikens uppdrag. Om det nu är så fel att redan nu utreda villkoren för Gotlandstrafiken efter 2014.