Jag motionerade om båt österut
Redan 1987 motionerade Henry Lindkvist i kommunfullmäktige om en Europaväg Oskarshamn - S:t Petersburg. Motionen bifölls och nu finns planer på båtlinje Slite österut. När blir Henry Lindkvist förslag verklighet?
Foto: Petra Jonsson
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Men trots att de flesta, som har med försvaret att göra, säger att någon rysskräck har dom inte, så är det rysk expansion som man fruktar. Ryssarna har ju kommit att visa lite militära tänder igen, men är det egentligen så underligt.
Nato med Bush i spetsen vill ju flytta fram sina positioner till att lättare kunna klämma till sin fruktade ryska fiende. Och våra svenska, ska vi kalla dom försvarsvänner instämmer!
Inre hoten är störst
Men kommer de värsta hoten mot vårt svenska samhälle från någon farlig ryss egentligen? Har vi kanske rentav inte våra värsta fiender utanför våra gränser?
Borde vi kanske rikta våra samhälleliga skyddsresurser mot företeelser på betydligt närmare håll? Företeelser i form av skrämmande antal bank- och värdetransportrån, alltfler familjedramer med mer eller mindre svåra misshandelsfall, flera med dödlig utgång.
Polisen får omhänderta alltfler unga människor för fylleri i helgerna. Vi får alltfler skrämmande siffror om detta även här på vår lilla ö, med sina relativt små tätorter! Har vi kanske de krafter, som det behövs ett starkare försvar emot, på betydligt närmare håll än de vi kommit att betrakta som traditionella? Ska vi inte ta och börja tänka om lite? Kanske behöver vi den "folkliga kriskompetens," som biskop Koskinen och Inger Harlevi efterlyser i onsdagstidningen? Kanske borde vi flytta över lite försvarspengar till något sådant?
Gotlandsbolaget har planer på att starta färjeled österut, med gotländsk utgångspunkt från Slite då. Det tycker jag låter bra! För tjugoett år sen, 1987, när jag ännu tillhörde de folkvalda, skrev jag en motion till kommunfullmäktige och föreslog just något i den här riktningen. Och fick faktiskt såväl kommunstyrelsen som fullmäktiges tillstyrkan!
Oskarshamn - S:t Petersburg
Jag ville att kommunstyrelsen skulle ta kontakter för att få till en mellanriksväg, som anslöt till dåvarande E 66, idag E 22, från Oskarshamn - Visby och sedan vidare på väg 147 till Slite och med färja till dåvarande Leningrad, idag S:t Petersburg.
Motionen med sin tillstyrkan lades väl sen in i det djupa skåpet, men Gotlandsbolaget kan ju nu veta att dom har (i varje fall, hade då) kommunens moraliska stöd för sina planer! Jag har skickat ett brev till Gotlandsbolaget om detta, så de känner kommunens stöd!
Det gotländska företagsklimatet har diskuterats. Det är inte bra säger statistiken, men man har då också konstaterat, att det är de alltför höga byråkratiska trösklarna, som är värsta hindret.
Zlatans dyra ben
Jag har också upplevt kärvt företagsklimat må ni tro, men då var det frågan om vem som ägde företagen som var avgörande. Ett fackföreningskooperativt företag fick inte alltid vara med och lämna anbud ens! Är det någon som minns Östertulldramat?
Tänk den hemska tanken att han Zlatan av sina italienska ägare, som betalar hans mångmiljonlön har gett order att:" Ta det nu lugnt i EM, vi tillåter inte att du blir skadad, tills pengaallvaret börjar igen".
Ja, jag vet att jag nog är hittills rätt ensam att ha tänkt högt i den här frågan, men som sagt var, tänk om!