Kaos och för dyra båtpriser

Foto: Petra Jonsson

Gotland2009-02-13 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
"Det är bara för att tjäna mer pengar, som Destination Gotland har infört det nya bokningssystemet ", säger han, nationalekonomen som i samma stund stigit av färjan i Visby, tro inget annat.

Krångligt bokningssystem
Nej, vem kan tro något annat. Jag skulle ha kunnat ha mer förståelse för det införda bokningssystemet om Destination Gotland infört samma vettiga möjlighet som Flygresor.se, där man skulle kunna finna den billigaste resan till en specifik hamn och specifik dag. Det hade varit service.
Men service är inte det viktigaste för ledningen inom gotländsk färjetrafik. Det har det aldrig varit. Lite forntid ligger över hela bolaget och affärstankarna känns förlegade. Frågan är om det uppstår något uppror bland resenärer från Gotland eller fastlandet, som kan få detta konservativa företag att vända på kuttingen och följa reseströmmens behov i modern tid och också i framtiden.
Att införa ett bokningssystem som redan SJ, Statens järnvägar, haft problem med är inte speciellt begåvat. Ett krångligt bokningssystem, som man själva i företaget inte behärskar och inte fått ordning på under många månader.
Dessutom har man självklart en slimmad organisation och därför för lite personal att ta hand om allt som uppstår under nyordning och med teknikproblem. Det är som vanligt.
Det gjorde ingen nytta att tvingas köpa ett årskort för att kunna komma förbi telefonköerna.
Det går i alla fall inte att boka på nätet. Att hänvisa till nätet är lika obegåvat, som att personalen säger att du får åka ner till färjeterminalen. Alla gotlänningar bor ännu inte i Visby.
Jag känner till lantbrukare och andra arbetande människor som inte har tid att sitta i telefon hela dagarna för att reda ut begreppen, utan åker hela vägen till stan för att köpa sin biljett. Lägg resor till terminalen och telefonsamtal till biljettpriset.

Slag mot turismen
De som reser för att hämta sina barnbarn måste boka minst två biljetter, för att de råkar vara skrivna i olika kommuner. Bokar man den ena vet man inte om det finns plats för den andra. Tid tycker väl Destination Gotlands ledning att alla medborgare uppenbarligen har och måste ta sig.
För alla sommarens stuguthyrare eller ägare av husvagnscamping undrar jag hur sommaren kommer att bli, eftersom man inte längre kan hänvisa till billigare överresor speciella dagar i veckan.
Kulturen i veckohelgerna under våren och hösten blir lidande eftersom helgresan självklart är dyrast. Det förstår alla vid det här laget. Man inför pensionärsrabatt, tack för den, men inte pensionärsrabatt på årskortet. Underligt.
Detta pris och bokningssystem har länsstyrelsens samrådsgrupp för Gotlandstrafiken anammat. Frågan är om de överhuvudtaget begriper vad de beslutar om. Rikstrafikens Lars Hellström tar emot klagomålen, men säger att ansvaret ligger på Destination Gotland. Det finns som sagt en avtalad prissättning. Så länge man inte överskrider pristaket kan Rikstrafiken inte ingripa.
Däremot kan gotlänningar själva skapa ett forum för samråd kring nackdelarna kring den nya prissättningen och vända sig med en skrivelse till Rikstrafikens generaldirektör.

Synd om personalen
Kunde gotlänningar förbättra flygpriser, så skall ni väl inte dra er för en fight med Destination Gotland och färjetrafiken. Gotland behöver en kontinuerlig resandeström och allt kring det nya prissystemet bromsar lusten att resa. Jag beklagar personalen som måste ha Gotlands sämsta arbetsmiljö just nu.
Läs mer om