Kasta inte planerna i sjön
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
För en spottstyver kan tyckas, 1,1 miljon kronor.
Enligt Gotlands kommun krävs dock investeringar på cirka 20 miljoner kronor, vilket var en av de främsta orsakerna till att man ville sälja hamnen, så vill man använda den stannar kostnaden inte vid en dryg miljon.
Vad Gotlandsbolaget tänker använda hamnen till är så klart upp till dem så fort de blir ägare. Att rusta hamnen och hyra ut den till Gotlandsflygs inträde i färjetrafiken ingår förmodligen inte i deras planer.
Nu finns två förhoppningar att fortsätta att drömma om, att Gotlandsbolaget möter ortsbornas engagemang för sin hamn med stor ödmjukhet. Att man är öppen för att ta ansvar för hamnens betydelse som samlingsplats även om man rent allmänt skulle kunna strunta i detta och enbart använda hamnen som parkeringsplats för båtar som inte går i trafik.
Det är väldigt bra att tekniska nämnden skrivit in en passus om just detta i avtalet. Även om det kan förbigås ganska enkelt, så ligger det en moralisk förpliktelse kring något man har skrivit under. Men det är samtidigt ett ypperligt tillfälle att upprätta lite av sitt förtroende efter hur man hanterat diverse blåsväder den senaste tiden.
Den andra förhoppningen är att Gotlandsflyg tar möjligheten att testa sin trafik på någon annan hamn, kommunen har erbjudit dem fyra andra alternativ där trafiken skulle kunna starta redan nästa sommar: Visby, Slite, Fårösund och Klintehamn.
Det är ett faktum att det hade varit omöjligt att få igång trafik på Kappelshamn redan till nästa sommar. Det krävs miljötillstånd för detta och den processen tar mer än ett år, plus tid för renoveringen. Hamnen är helt enkelt i för dåligt skick, även om man inte tänker sig att renovera den till toppstandard så krävs det åtgärder.
Därför ansåg nämnden att det inte var något alternativ att skjuta upp försäljningen. Eftersom Gotlandsflyg inte heller har visat något intresse av att köpa hamnen så hade resultatet blivit att kommunen stod kvar med en hamn som kräver stora investeringar.
Enligt Gotlandsflyg var det Kappelshamn eller inget som gällde. Planerna är dock för bra för att skrotas, särskilt när det finns andra hamnar helt färdiga att använda.
Några knutar kunde kanske lösas genom att tekniska förvaltningen och Gotlandsflyg bokade in ett möte och diskuterade igenom saken. Så vitt jag förstår har något sådant möte ännu inte ägt rum