Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
För att Gotland ska blomstra av tillväxt, inte bara inom den viktiga besöksnäringen, utan även i många andra delar av öns näringsliv, krävs bra infrastruktur. Ofta talar vi om våra färjor, flyg och busslinjer. De är viktiga. Men våra hamnar är också mycket viktiga. Vi har ännu inte sett hur stor betydelse upprustningen av hamnen i Slite kommer att få. Upprustningen för att Kustbevakningen ska kunna förlägga fler båtar där och så Nord Streams upprustning av Apotekskajen och sannolikt hyra av den i tre år. Det kommer att bidra till Slites blomstrande utveckling och sannolikt lägga grunden för en mer eller mindre regelbunden båtlinje österut från Slite.I Visby behöver hamnen också byggas ut och om. Särskilt viktigt är det att bygga en kryssningskaj, till de allt fler och allt större kryssningsfartyg, som kommer till Visby. De stora fartygen kan inte gå in i hamnen och ligger därför på redden. Är det minsta blåst, så hoppar kryssningsbåtarna över Visby, för det blir för guppigt och riskabelt med de små barkassarna.Kryssningstrafiken har oerhört stor ekonomisk betydelse för Gotland. Alla tjänar på, att vi får så många kryssningsbesökare, som möjligt. Redan nu görs cirka 100 anlöp varje år. Knappt hälften tvingas dock ligga ute på redden och transportera passagerare med små barkassar. Det är är drygt 71000 kryssningspassagerare, som besöker Gotland mellan april och mitten av september. Om Visby hade en kryssningskaj, så skulle anlöpen snabbt öka med det dubbla. Dessutom kunde besättningsmännen gå i land och konsumera i Visby. Därför är det väldigt viktigt för tillväxten på Gotland, att det byggs en kryssningskaj i Visby.Nu vet jag, att den energiske och skicklige tekniske direktören Bertil Klintbom är på gång med att hitta en lösning. Det går att lägga en kryssningskaj utanför hamnpiren, som kaptenerna på kryssningsbåtarna skulle jubla över. De har uttryckt sin förtjusning över idén och en del har lovat att om den blir av, så skriver de direkt femårsavtal om många anlöp. Visby och Gotland är Östersjöns pärla och har stor attraktionskraft på kryssningsresenärerna. Det finns mycket fint att se och göra här. Kryssningsrederierna är mycket intresserade av att anlöpa Visby. Men avsaknaden av en kryssningskaj är ett hinder. Jag hoppas att det kan skapas politisk majoritet, för att kraftfullt driva på, så att pengar kommer fram för att bygga en kryssningskaj i Visby. Den är inte jättedyr och den kommer att betala sig, genom de många fler besökare, som Visby och Gotland då får. Hela öns näringsliv skulle tjäna mycket på, om Visby hade en kryssningskaj. Och naturligtvis skulle den bidra till många nya jobb.