Kunskap och uppfostran i skolan
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
När debattörer och politiker igår samlades för att diskutera den svenska skolpolitiken var det en betydligt mer framtidsinriktad diskusson än vad vi sett under de senaste åren, skolpolitiker emellan.
Det går att driva en offensiv skolpolitik, men det går inte att riva upp hela förslag om en ny gymnasieskola så fort det blir en ny regering. När den borgerliga regeringen tillträdde rev den upp ett förslag om en ny gymnasieskola, nu riskerar samma sak att hända igen.
Lärarna är viktigast
Skolan ska inte vara en fredad zon från politiska beslut, men politikerna måste komma överens om en stabil och långsiktig organisation för skolan. Skolans organisation får inte vara ett slagträ i valrörelsen. Både skolan och eleverna behöver arbetsro.
Lärarna är den viktigaste yrkesgruppen för framtiden. Författaren Gunnar Ohrlander som skrivit en bok om skolan och lärarna hävdade att alla politiker borde be lärarna om ursäkt för hur lärarna behandlats (misshandlats).
Nya läroplaner och organisationer har inte förankrats hos lärarna, lärarna har låg status och lärarna har fått ta skulden för skolans misslyckande.
Flera undersökningar har under de senaste åren visat att eleverna i den svenska skolan halkar nedåt i internationella kunskapsmätningar. På gårdagens seminarium konstaterades att allt för mycket har handlat om att uppfostra barnen och allt för lite om kunskaper. Det är självklart att den svenska skolan ska både ägna sig åt att förmedla kunskap och värderingar, samt att hjälpa eleverna att bli en del av samhället och kunna påverka det.
Men debattörerna glömde att prata om det allra viktigaste, föräldrarnas abdikerande från föräldrarollen. Det måste bli väldigt mycket tydligare att föräldrarnas ansvar i första hand är att uppfostra barnen och skolans ansvar att i första hand förmedla kunskaper.
Alla ska lösa skolans problem
Det är väldigt vanligt att säga att skolans ska lösa de samhällsproblem som finns, vilket Robert Nord, socialdemokratisk skolpolitiker påpekade. Nu när skolan har problem är det dags att samhället funderar på hur alla andra kan vara med och lösa skolans problem.