Lägre taxor, tätare turer

Foto: Söderlund Tommy

Gotland2007-08-01 01:06
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Gotlänningarna är sämst i landet på att åka kollektivt. Varje gotlänning gör bara 19 resor per år med kollektivtrafiken. Stockholmarna däremot är bäst och varje stockholmare gör 350 kollektivresor varje år. Besökare och turister hjälper säkert till, men det borde de ju göra även på Gotland. I hela Sverige har kollektivresandet ökat med fem procent mellan åren 2005 och 2006. Sammanlagt gjordes 1184 miljoner kollektiva resor 2006, visar statistik från Statens institut för kommunikationsanalys (Sika). Den största ökningen står Stockholm för. Försöket med trängselavgifter i Stockholm gjorde att fler valde att ställa bilen och satte sig på bussen, tunnelbanan och pendeltåget. Imorgon är det åter dags att öppna tullarna och börja ta betalt av dem som vill köra bil i centrala Stockholm. Ett utmärkt arrangemang som får fler att upptäcka kollektivtrafikens fördelar, minskar trafikens miljöpåverkan och drar in en och annan krona. Nu är det dags för Gotland att snegla på något liknande för Visby innerstad. Vi kan ta bra betalt av dem som vill köra in genom muren. På Gotland finns bara en sorts kollektivtrafik att välja på - bussar. Busstrafiken måste bli bättre både i Visby och på landsbygden. Idag går det inte ens att åka buss till hamnen. En busslinje från Östercentrum till hamnen, Almedalsbiblioteket, Högskolan på Gotland och kongresshallen behövs. Bussturerna skulle behöva gå tätare. Vissa av Visbylinjerna går bara någon gång i timmen och en del bara ett par gånger om dagen. När inte bussarna går tillräckligt ofta blir inte heller bussen ett alternativ till bilen. Och konsekvenserna blir en stadsmiljö fylld av bilar och avgaser. Det som är bra med trafiken i Visby är att den faktiskt är relativt billig. 14 kronor kostar en biljett för en vuxen och det är nästan vad det kostar att bara starta bilen idag. En bra framtida satsning vore dock att göra kollektivtrafiken gratis i Visbyområdet. För busstrafiken på landsbygden är däremot priserna höga. En resa kan kosta upp till 68 kronor för en vuxen och ett månadskort kostar 675 kronor. Där skulle centerpartiet, som säger att de värnar landsbygden, kunna göra en verklig insats och se till att sänka priserna rejält, istället för att höja som de gjorde första juli i år. Att bussiga kortet som ger ungdomar gratis kollektivtrafik inte gäller på sommarlovet är otroligt löjligt. Ungdomarna och barnen behöver kunna ta sig själva. Eva Nypelius (c) har sagt att hon vill att bussiga kortet ska gälla även på sommaren, men pengarna finns inte enligt henne. Men när kommer de då? När alla som är unga nu sitter och gasar runt i varsin egen bil i innerstan? Om man skulle vilja delta i kvällarnas nöjesliv, men inte bor på cykel- eller gångavstånd från kroglivet får man glatt inkvartera sig hos någon vän eller betala en dyr taxi. En service som man åtminstone under sommaren skulle kunna ge gotlänningar och turister är nattbussar på de stora busslinjerna. Gotlänningarna behöver inte vara sämst i landet på att åka kollektivt. Men så länge det finns så stora brister i busstrafiken är det inte konstigt att gotlänningarna väljer att använda sin gamla bilpark som spyr ut avgaser och sabbar vår miljö.
Läs mer om