Manipulering av ungdomarnas skolfoton är en hemsk affärsidé
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Snygga till bilden
Vad sänder det för signaler till unga människor? Jo, du duger inte! Om du tycker att du gör det, ska du kanske syna ditt foto lite närmare, så finner du säkert något som bör "fixas till". Företaget ifråga formulerar sin affärsidé på det här sättet: "vi tar bort det oönskade".
När Aftonbladet skrev om fenomenet var det glädjande nog inte en enda skolelev som anmält intresse för att retuschera sitt skolfoto.
Bris befarar dock att det så småningom kommer att bli en kassasuccé. Barn och unga idag är så smärtsamt färgade av mediebilden av en ung människa - hur man får, och inte får vara.
Hur ska samhället då bemöta en sådan här affärsidé? Marknaden är fri och företaget är i sin fulla rätt att erbjuda den här typen av tjänster.
Rent etiskt är det betydligt mer diskutabelt. Min förhoppning är att föräldrar ska prata med sina barn om deras skolfoton, bekräfta att de duger precis som de är. Kanske kan även skolpersonal involveras för att "mota Olle i grind".
Redan idag arbetar skolan med att stärka individen och understryka alla människors lika värde, precis som vi är skapta. Nu behöver skolans och samhällets positiva motkrafter verkligen mobiliseras.
Många unga mår dåligt
Vi vet att många unga idag redan mår fruktansvärt dåligt på grund av till exempel ångest, migrän, stressymtom och ätstörningar. Ingenting blir bättre av att företag poppar upp och påminner skolelever om att det man inte är nöjd med, det kan rättas till.
Du kan alltså bli den du vill vara, men det sker på bekostnad av din värdighet. Jag upphör aldrig att förvånas över vilka cyniska affärsidéer, som föds för att sko sig på andras osäkerhet.