Marknaden fixar inte Östersjön

Gotland2007-07-10 01:08
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Östersjön behöver handeln och handeln behöver Östersjön. Det var ungefär det som sades under det seminarium som Transportgruppen anordnade igår. Den enkla slutsatsen kunde de flesta av oss dragit själva. Östersjöregionen är en starkt växande region med hög tillväxt, det vill säga ekonomin och företagen går bättre och bättre. Vi behöver en ökad tillväxt för att kunna trygga vår levnadsstandard och vår välfärd. Problemen uppstår när inte kakan fördelas jämnt, när det sker på bekostnad av andra och när man inte tar hänsyn till det som finns runtomkring. Ingen miljölösning
Vi som lever och verkar i närheten av Östersjön kan varje dag se konsekvenserna som vårt och tidigare generationers leverne lagt på Östersjöns yta och som sipprat ner till havets bottnar. Vi tänker inte nöja oss med "vi får gneta på" som lösning på Östersjöns miljöfrågor. Det hånet kom nämligen moderaten Lars Lindblad med. Inte heller Svenskt Näringslivs Stefan Fölster hade någon vettig lösning på miljöproblemen: det får marknaden ordna, bara politiken tar bort sina tassar, var hans budskap.Jag trodde att ett seminarium om miljö och handel skulle bli både visionärt och framåtsyftande, men så var det inte. Det fanns några spridda skurar av lösningar. Det som panelen tydligast lyfte upp som en framtida väg för att få ett friskare Östersjön var utsläppsrätter, minskning av subventionerna till jordbruket och en ökad tillväxt som motor för omställningen till mer miljövänliga alternativ. Viktiga saker, men inget nytt. Transporternas påverkan
Naturligtvis vill man på ett seminarium anordnat av svensk transportnäring inte prata allt för mycket om transporternas negativa påverkan på miljön och havet. Men lite mer konkreta förslag och idéer kunde man ändå ha förväntat sig. Det går inte bara och sitta och vänta på att andra ska lösa miljöproblemen. Paneldeltagarna kanske har rätt i att transporterna inte är den allra största faran för Östersjöns framtida, men det betyder inte att man kan strunta i problemet. Utsläppsrätter kan vara en väg att gå, jag ska inte säga något annat, men då måste det också vara kontroll, dyrt och innefatta fler miljöfarliga ämnen. Ska man skita ned och släppa ut miljöfarliga ämnen ska man också betala för det. Vi ska inte sitta och tro att bara för att marknaden får ansvar för något så blir det bra. Marknaden har aldrig löst några miljöproblem helt på egen hand. Det har alltid krävts en piska från politiken för att lösningarna ska komma fram och börja användas. Det tar tid att få fram alternativ som är bra för havet och för andra delar av miljön - därför måste politiken sätta press nu tillsammans med oss konsumenter. Ordna ett ministermöte!
Det håller på att utvecklas mer miljövänliga transportmöjligheter, avgasrening och bättre bränsle, men företagen måste tvingas använda dem. Men framförallt måste vi börja samarbeta med våra grannar runt Östersjön. Östersjön är ett gemensamt problem och en gemensam möjlighet som vi tillsammans måste förvalta och utveckla. Ett ministermöte med deltagare från alla Östersjöländer under Almedalsveckan nästa år där man verkligen pratar om Östersjöns framtid, det borde väl inte vara så svårt ens för miljöminister Andreas Carlgren och handelsminister Sten Tolgfors att få till.
Läs mer om