Miljön fanns som en röd tråd
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
-Det måste få kosta att förstöra miljön, sade Andreas Carlgren bland annat.
I en enkät i samband med centerns kommundagar hade Aftonbladet frågat de fyra centerministrarna om olika saker, bland annat om de har miljöklassificerad bil. Maud Olofsson har ju länge gått i spetsen i detta ärende och Eskil Erlandsson och Åsa Torstensson har följt efter. Andreas Carlgrens nej på frågan beror på att han inte äger någon bil, men de gånger han hyr så blir det miljöbil.
Miljöbilspremien ser Andreas Carlgren som effektiv och han kan nu stolt meddela att den lever kvar åtminstone till och med 2009, och är samtidigt snar att påpeka att miljöpartiet ville skrota den redan från senaste årsskiftet.
Åsa Torstensson vill ha en trafikomläggning så att mer gods och flera folk kan ta tåget. När det gäller persontransporterna så måste tåget för att vara ett alternativ värt namnet kunna erbjuda både täthet och snabbhet. Det var inte fel att i det sammanhanget kunna berätta att epoken med snabbtåg i Sverige började utvecklas när centerns Claes Elmstedt var kommunikationsminister, samme Claes Elmstedt som vi gotlänningar senare fick stifta närmare bekantskap med när han blev landshövding här.
Eskil Erlandsson får av del en stämpel på sig i egenskap av jordbruksminister att han bara åker land och rike kring och inspekterar och besiktigar ladugårdar. Det är en roll han gärna utövar, men den är den lilla delen av hans arbete. Huvuddelen ligger på att skapa en hållbar utveckling och då har de gröna näringarna under hans ministerparaply en betydelsefull roll inte minst i internationella kontakter. Det gäller ju att få andra med sig "på tåget", både inom och utom EU och därför är Eskil Erlandsson den i regeringen bredvid utrikesministern som har flest utlandsengagemang.