C-PERSPEKTIV
I veckan presenterade Trafikverket ramarna för kommande upphandling av färjetrafiken för år 2027-2035.
Jag kan villigt erkänna att jag varit orolig för vilka villkor som Trafikverket skulle presentera men i grunden känns detta försiktigt positivt och visar att de lyssnat på våra argument och Gotlands behov.
Nu behöver vi se detaljerna och sedan handlar det ju om vilka anbud som lämnas in och vad staten i slutändan är beredd att betala för att ge Gotland förutsättningar för en positiv utveckling.
Färjetrafiken är Gotlands landsväg och måste fungera för såväl persontrafiken som godset för att Gotlands ska vara attraktivt och konkurrenskraftigt.
Därför lade vi mycket tid under förra mandatperioden på att ta fram och uppdatera de gotländska ståndpunkterna för kommunikationerna. Ett brett och respektfullt samarbete mellan näringslivets organisationer, idrotten, föreningar och organisationer, länsstyrelsen, myndigheter, Region Gotland och samtliga politiska partier i regionfullmäktige.
Den samsynen har sedan varit en styrka när vi under åren jobbat aktivt med lobbyarbete mot myndigheter samt riksdag och regering. Vi har varit samstämmiga och tydliga med vad som är viktigt och det syns tydligt att Trafikverket lyssnat.
Jag är glad att ståndpunkterna på flera sätt fått genomslag för jämför vi detta upphandlingsunderlag med det förra så har det förflyttats till långt bättre, till exempel vad gäller miljöhänsyn, ökad transparens, ökad kapacitet och säkerhetsfrågorna samt att bränsleindex är borta.
Min största oro nu är vad förlängd överfartstid till 3,36 på vissa turer och då med ankomst senast 01.00 till Visby får för konsekvenser.
Här behöver vi analysera detaljerna. Och hur kommer prisbilden att se ut även om takpriset för gotlänningar och gods sänks så gäller det inte på alla turer, hur kommer det att påverka?
I slutändan handlar ändå allt om hur mycket pengar staten skjuter till. Här behöver alla gotländska politiker nu påverka sina rikspartier att aktivt stå upp så att Gotland säkerställs att frakt- och persontransporter mellan Gotland och fastlandet kan ske klimatsmart, med god tillgänglighet och till rimliga priser!
I våras var det bara vi i Centerpartiet som prioriterade Gotlandstrafiken i vår budget och tog upp extra pengar utöver avtalet för att kunna minska biljettkostnaderna. Det räcker inte att gotländska politiker pratar om hur viktig trafiken är utan regeringspartierna måste också agera i riksdag och regering!
Jag är glad och stolt över att vi nu kan se resultatet av Centerpartiets förslag om dubbel markanvisning. Centerpartiet skrev motionen 2016 för att stimulera och driva på byggande av lägenheter på landsbygden.
Nu står äntligen snart hyreslägenheter i såväl Klintehamn som Hemse och Visby klara för inflyttning runt årsskiftet. Det känns bra att vi fått gehör för detta och det kan fortsatt vara en modell för att få till hyresbostäder och kanske trygghetsbostäder utanför Visby.
Bra och aktiv landsbygdspolitik där vi i Centerpartiet varit drivande.