Nu ringer presidenterna till varandra

Gotland2009-03-14 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Våra trafikförmyndare från Rikstrafiken vill nu upp dela det i två upphandlingar, tonnaget för sig, och driften för sig! Man vill ha det så för att stimulera till konkurrens!
Men konkurrensen den kan man ju köpa sig fri från för ett tillräckligt antal kronor! Det i Folkrepubliken Kina byggda tonnaget, som används nu, fungerar ju bra. Men när och om kraven skärps på miljövänligare motorbränslen, då måste det väl till någon sorts nybyggen ändå!
I ett par år avslöt jag de här små krönikorna med: "Och så vill jag att Vägverket ska vara huvudman för Gotlandstrafiken." Jag toppade det kravet med en motion till Gotlands arbetarkommuns årsmöte, men den blev så totalt avsnoppad, så jag tappade sugen.

Ett brev från Mona Sahlin
I debatten kring motionen var den lokala partitoppen så totalt nejsägande, och årsmötet hade sån totalrespekt för sin partitopp, så jag fick bara någon enda med mig! Nåja, jag har själv tillhört den "lokala partitoppen" ett antal år för länge sen, men det gudfaderi i trafikfrågan, som kom till uttryck vid behandlingen av min motion, den tyckte jag inte om!
Men det kanske är dags för lite nya tag nu igen, för enligt en insändare från Ted Ljungqvist i "Vägpris nu" så har de fått ett brev från Mona Sahlin och den nye partisekreteraren Baylan där de skriver: "Att biljettpriset inte skall överstiga vad motsvarande sträcka kostar på väg anser vi vara en rimlig utgångspunkt". Och vidare:" alla faktorer vägs samman så att Gotland kan uppnå likvärdiga transportvillkor, som övriga delar av landet".
Det låter ju bra, och nu kan vi bara hoppas att Mona & co, håller vad dom lovar! För det är ju tyvärr så att i trettiofem år har partiordföranden och ministrar från de båda blocken lovat detsamma, främst när vi haft valår. Men vi har ju en bra bit kvar.

Centern fördyrade färjan
Trafiktekniskt och tonnagemässigt kan vi väl vara nöjda, men biljettpris- och godstaxemässigt tyvärr inte! Skulle det behövas så värst många kronors höjning av alla svenska bilskatter, för att Gotland via Vägverket skulle få full trafikrättvisa?
Vägverket/staten behöver inte äga färjorna, så länge man kan upphandla de tjänsterna till anständiga priser på "marknaden"!
När vi nu är inne på Gotlandstrafiken, så kommer jag inte förbi Eva Bofrides hyllningsartikel av de gotländska centerkvinnorna häromdagen. Jag vill då erinra om, att just en sådan satt i riksdagen när vi fick den första försämringen av våra trafikvillkor. Det var när det beslöts att avståndet mellan Oskarshamn och Visby skulle taxemässigt vara lika långt som mellan Nynäshamn och Visby. Vilket betydde en avsevärd höjning av taxorna å den förstnämnda linjen.
Den gotländska centerriksdagskvinnan morrade inte! Sen råkar jag känna en annan lokalt aktiv centerkvinna, om vilken det berättas att hon tog upp en applåd, när rapporten kom att Olof Palme hade mördats!
Nu menar jag självfallet inte, att hon på något sätt uppträdde som representant för centerkvinnorna generellt, men vill peka lite på att det kan finnas svarta fläckar på de snövita skrudarna!
När jag följde den amerikanska presidentsvalskampanjen, och vad han Obama ville ge, så tänkte jag, att här kan vi kanske skönja ett slut på det kalla kriget, och jag är på väg att få rätt! Nu ringer presidenterna till varandra, nu har de båda stormakternas utrikesministrarna mötts, utbytt gåvor och jag tror baske mej kramats också! Och bestämt sig för att sätta sig ned och nedrustningsförhandla!

Vill Rolf K sälja vodka?
Frågan blir då automatiskt: Vad i jesse namn ska nu Rolf K Nilsson och Bengt Hammarhjelm skrämma oss med, ryssen är inte farlig längre?!
Och Rolf K. säger att han kommer inte att ge upp försöken att det ska tillåtas så kallad gårdsförsäljning av "vin och starka drycker", trots att det i höga instanser nu beslutats att inte tillåta. Men Rolf K. har ett förbehåll: Vodka ska inte få säljas! Den drycken är i hans ögon alldeles för ursprungsbelastad!
Läs mer om