Nu tummar vi på kravet om snabbheten
Nu är turlistan fastställd för nästa år, men ännu är inget kontrakt skrivet för fortsatt G-märke på skorsten kommande koncessionsperiod. Arkivbild: Tommy Söderlund
Foto: Tommy Söderlund
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Rimliga biljettpriser har varit ett enat krav från Gotland mot statsmakterna. Ett annat har varit att vi inför den nya upphandlingen skall ha restider och standard på fartygen av minst nuvarande nivå. Hur rimmar detta med att Destination Gotland nu själv vill förlänga restiden med fem minuter för de två stora färjorna och med tio minuter för Gotlandia II? Nog tummar vi en del på tidskraven, men förhoppningsvis spiller det inte över på den kommande kontraktsskrivningen för stundande koncessionsperiod.
Destination Gotland har motiverat den ökade tiden med underhållsarbete och därmed skapa en större säkerhet att hålla turlistan och inte överraskas av motorhaverier. Det är gott och väl, men finns inte en risk i att med endast tre motorer i gång och den fjärde avstängd för underhållsarbete man måste ta ut högre kapacitet av de tre verksamma motorerna som i sin tur ökar risken för just motorhaverier ännu mer? Detta är en lekmannaundran och vi får förlita oss på att de som behärskar området nogsamt har tagit med alla eventualiteter i sina bedömningar.
Nu vet vi alltså vad vi får nästa år. Men vad som kommer därefter är ännu höljt i dunkel. Rikstrafiken har sitt nästa styrelsemöte den 14 december, men vissa signaler finns om att ett kontrakt kan vara undertecknat innan dess, och i så fall finns möjligheten till ett extra styrelsemöte eller avvakta till december.
Längre går det i alla fall inte att skjuta på det här ärendet för om vi går över årsskiftet måste det tydligen till en ny upphandling för att allt skall gå helt korrekt till.