Nu tummar vi på kravet om snabbheten

Nu är turlistan fastställd för nästa år, men ännu är inget kontrakt skrivet för fortsatt G-märke på skorsten kommande koncessionsperiod. Arkivbild: Tommy Söderlund

Nu är turlistan fastställd för nästa år, men ännu är inget kontrakt skrivet för fortsatt G-märke på skorsten kommande koncessionsperiod. Arkivbild: Tommy Söderlund

Foto: Tommy Söderlund

Gotland2007-10-25 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
I måndags fastställde Rikstrafiken turlistan för Destination Gotland nästa säsong. Den går enligt önskemålen från rederiet. Den fastställda turlistan innebär också att biljettpriserna höjs med 1,9 procent, en höjning som får anses acceptabel med nuvarande prissystem, och med det menar jag att det inte är möjligt för Rikstrafiken i det här läget att anpassa priserna till det som vi kallar vägpriser över vattnet. För att nå dit krävs politiska beslut i riksdag och/eller regering så att tillräckligt med pengar reserveras för trafiken.
Rimliga biljettpriser har varit ett enat krav från Gotland mot statsmakterna. Ett annat har varit att vi inför den nya upphandlingen skall ha restider och standard på fartygen av minst nuvarande nivå. Hur rimmar detta med att Destination Gotland nu själv vill förlänga restiden med fem minuter för de två stora färjorna och med tio minuter för Gotlandia II? Nog tummar vi en del på tidskraven, men förhoppningsvis spiller det inte över på den kommande kontraktsskrivningen för stundande koncessionsperiod.
Destination Gotland har motiverat den ökade tiden med underhållsarbete och därmed skapa en större säkerhet att hålla turlistan och inte överraskas av motorhaverier. Det är gott och väl, men finns inte en risk i att med endast tre motorer i gång och den fjärde avstängd för underhållsarbete man måste ta ut högre kapacitet av de tre verksamma motorerna som i sin tur ökar risken för just motorhaverier ännu mer? Detta är en lekmannaundran och vi får förlita oss på att de som behärskar området nogsamt har tagit med alla eventualiteter i sina bedömningar.
Nu vet vi alltså vad vi får nästa år. Men vad som kommer därefter är ännu höljt i dunkel. Rikstrafiken har sitt nästa styrelsemöte den 14 december, men vissa signaler finns om att ett kontrakt kan vara undertecknat innan dess, och i så fall finns möjligheten till ett extra styrelsemöte eller avvakta till december.
Längre går det i alla fall inte att skjuta på det här ärendet för om vi går över årsskiftet måste det tydligen till en ny upphandling för att allt skall gå helt korrekt till.
Läs mer om