Ny linje, mer gods, fler jobb

Gotland kan bli centrum för Östersjötrafiken.

Gotland kan bli centrum för Östersjötrafiken.

Foto: Cederqvist Bo

Gotland2009-07-22 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Heja, Oskarshamns hamnbolag! De vill nämligen öppna en färjelinje mellan Oskarshamn och Lettland, med mellan-ankring i Slite. Färjelinjen skulle framförallt transportera gods.
Gotland skulle vara omlastningsplats för godset. En stor omlastningsplats på Gotland innebär förstås nya jobb.
Förutsättningarna finns. I Slite och på övriga norra Gotland finns flera företag som kan vara intresserade av att vara med och samarbeta med linjen, Cementa och Nordkalk förstås. Men det ger också förutsättningar för nya etableringar. Om godstransporterna kombineras med kryssningstrafik och persontrafik, då är Gotland verkligen i centrum för Östersjötrafiken.
Destination Gotland har sagt att de ska diskutera frågan tillsammans med hamnbolaget. Det går inte att gå förbi Destination Gotland som idag har godstrafiken mellan Gotland och fastlandet. Destination Gotland kan också vara påkopplingen för transporter till Nynäshamn.
När transportvägen över Gotland är klar, kan hela transportvägen mellan Kina och Sverige bli en klimatvänlig transportväg. Det går att sätta press på att den som öppnar en ny färjelinje ska göra det med miljömässiga godkända transportmedel och att rederiet ska vara berett att gå över till nya bränslen, till exempel vätgas som snart kan användas som båtbränsle. I samma veva kan man pressa Gotlandsbolaget, som äger dagens färjor, att göra samma miljömässiga förbättringar.
Vi ska ha mer fartygstransport från och till Gotland, varken mindre eller långsammare. Men rederierna ska hela tiden känna hård press att hänga med i arbetet för att minska utsläppen och få fram miljövänliga bränslen.
När färjorna på den planerade linjen anländer till Lettland kan godset transporteras på Transibiriska järnvägen till Kina. Det är inte heller omöjligt att bygga en järnvägssträckning över Gotland. Istället för att bygga ut museijärnväg (som Mats Jönsson på Gotlänningen föreslår), kan vi bygga en riktig järnväg för godstransport mellan Slite hamn och Visby hamn. Det skulle lägga Gotland i framkant för miljöarbetet runt Östersjön och göra att vi blir mer attraktiva för andra transporter och omlastningar.
Om Gotland kan erbjuda bra hamnar och god infrastruktur kan ön återigen bli den viktigaste marknadsplatsen i hela Östersjön.
Läs mer om