Oftast blir mp-tänket alltför snävt
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Nu blev det dessbättre aldrig verklighet av det förslaget, som även för övrigt hade många brister, eftersom den nytillträdda alliansregeringen infriade också detta sitt vallöfte och skrotade förslaget innan det fått verkställighet. Visst är flyget gynnat i skattehänseende, men Sverige kan knappast ensidigt sätta upp regelverk. Enda resultatet av det blir att flygavgångar flyttas till andra länder (exempelvis Kastrup i stället för Sturup och Oslo i stället för Landvetter) och därmed förlorar Sverige ett antal arbetstillfällen.
Också i det nuvarande förslaget ter sig mp-tänket alltför snävt, om än Gotland denna gång undantogs helt. Det är inte enskilda flygpassagerare och deras enskilda biljetter som skall beskattas utan i så fall flygbränslet. Då får flygbolagen en anledning att fylla flygplanen, kanske köra färre men bättre belagda turer. Därmed skulle man uppnå en viss miljöeffekt när de totala utsläppen minskar.
Även höjd bränsleskatt skulle gå ut över passagerarnas biljettpriser, men på ett mer logiskt sätt än det som nu miljöpartiet förespråkar med enbart en skattebelastning på biljettpriset, 200 kronor inom Europa och 400 kronor utanför.
På något sätt måste flygproblematiken få en lösning, men den kan inte Sverige lösa ensidigt. Vi måste ha minst ett gemensamt EU-agerande innan vi kan anse att vi lyckats komma någon bit på väg.
Och är det för övrigt säkert att ett hårdare reglerat flyg automatiskt medför snabbare tågförbindelser inom landet? Det fordras nämligen stora investeringar för att höghastighetståg skall dominera vår spårbundna trafik. Den utbyggnaden kan möjligen ske till Malmö och Göteborg. Men hur blir det exempelvis med Halmstad som ligger "mittemellan"?
Tid är pengar, inte minst för vårt alltmer decentraliserade näringsliv. Miljöpartiets förslag kan i värsta fall leda till ett ännu större befolkningstryck på våra tre storstadsområden Stockholm, Malmö och Göteborg. Samtidigt som det också skulle bli allt mer kostsamt för oss gotlänningar att ta oss från och till fastlandet på snabbast möjliga sätt.