Politikerna ska sätta upp målen

Gotland2009-07-08 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Hans Söderberg kommenterar några viktiga delar som gäller skolan. Det finns också några trådar som jag vill spinna vidare på.
Skolan har två uppdrag och det ena är att förmedla kunskaper och det andra är att förmedla en värdegrund. Det är bra, en svensk skola måste bejaka alla människors lika värde, stå för demokrati och stödja eleverna i deras identitetsskapande. Det betyder dock inte att skolan kan göra hela jobbet.
Tyvärr är det många föräldrar som idag inte tar sitt ansvar, vilket innebär att skolan står med helt nya problem. Det handlar inte bara om att se till att eleverna får med sig kunskaper i de ämnen som skolan ansvarar för och att jobba med värdegrunden. Skolan måste också lära barn och ungdomar hur man fungerar socialt, hur man tar hand om sin kropp och ibland har de vuxna i skolan mycket mer kontakt med barnen än vad föräldrarna har.
Det ska inte vara så. Föräldrarna ska uppfostra sina barn och ta ansvar för sina barn. Det måste samhället kunna kräva av föräldrarna liksom föräldrar måste kräva att samhället ger barnen fullgoda kunskaper.
Kunskapskontroller i den svenska skolan är viktiga, men vi kan inte göra det så enkelt som det ofta framförs i debatten och bara tro att om vi kontrollerar, så blir resultaten automatiskt bättre. Skolan ska inte smyga undan med någonting och låtsas som att elever har kunskaper som de inte har, men kontroller har heller inget värde om de inte leder till åtgärder.

Dåliga resultat ska åtgärdas
Elevernas kunskaper ska kontrolleras för att höja elevernas kunskapsnivå och se att ingen halkar efter. Om kunskapsresultaten på en skola är låga/dåliga så måste något göras. Det måste utvärderas, tillföras resurser och funderas på skolans arbetssätt.
Haninge kommun är ett bra exempel på en kommun som faktiskt tar skolan på allvar. Där har politikerna tydliga mål för vad skolan ska uppnå. Alla elever ska kunna läsa innan de går ut årskurs ett, rektorer och lärare att ska se till att det blir verklighet.
Det farligaste politikerna kan göra är att låta skolan sköta sig själv. Politikerna ska sätta upp tydliga mål och fördela resurserna. De ska lyssna på lärare, elever och föräldrar, men vara de som prioriterar och tar ansvaret.
Politiken ska inte vara inne och peta i klassrummet och bestämma hur lärare och elever ska göra i den enskilda situationen. De ska följa upp och ge skolan tydliga uppdrag.

Förankring hos alla partier
Idag används skolpolitiken som ett sätt att slå varandra i huvudet, det är verkligen inte konstruktivt. Både rikspolitiker och kommunpolitiker måste komma överens om hur skolan ska se ut och hur ramarna ska vara. Det ska inte komma nya organisationer och planer med varje majoritetsbyte.
Den nya gymnasieskolan måste därför förankras hos alla politiska partier. Det är skolminister Jan Björklunds (fp) jobb att se till och oppositionen måste vara tillmötesgående och lösningsinriktad.
Då kan vi få en skola som alla står bakom och som kan förverkligas av dem som finns i klassrummen.
Läs mer om