Rättssäkerhet i skolan

Lektion i ett stycke verklighet. Gymnasieungdomar varnas för skuldfällor.

Lektion i ett stycke verklighet. Gymnasieungdomar varnas för skuldfällor.

Foto: Bengan Zettergren

Gotland2008-12-02 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Visst, det är inte okomplicerat. Införandet av en rätt för elever att överklaga sina avgångsbetyg. Men för rättssäkerhetens skull och för att ytterligare öka kvaliteten i betygssättningen finns det goda skäl att snarast införa en sådan möjlighet.
En fråga som det pågående arbetet med en ny skollag fastnat på, i varje fall av en nyhetsartikel i Svenska Dagbladet att döma, gäller rätten för en elev att överklaga sitt avgångsbetyg. En sådan rätt vill såväl centerns Sofia Larsen som kristdemokraternas Gunilla Tjernberg ha. Medan moderaterna med Mats Gerdau i spetsen "ännu inte satt ned foten" och skolminister Jan Björklund är "skeptisk".
Det är synd. För det finns goda skäl att på det här sättet öka rättssäkerheten i skolan.
Precis som Sofia Larsen säger till Svenska Dagbladet går det mycket väl att se betygssättningen som en sorts myndighetsutövning. Och sådan kan vi ju normalt överklaga.
Larsen säger vidare att det "kan ju vara så att det låser sig i en relation och att man blir orättvist bedömd". Den bilden känner säkert många igen sig i.
Självklart finns det alltid en risk för att "rättshaverister" och allmänt missnöjda ser en ny möjlighet öppna sig. Ett överklagningsinstitut får definitivt inte bli till en byråkratisk utväxt som skapar allvarliga hinder. Ingen är betjänt av att många under lång tid får sväva i ovisshet om vilket betyg de fått och om de kommit in på den utbildning de önskat.
Skollagskommitténs förslag från 2002 verkade från den utgångspunkten högst rimligt. Kommittén föreslog nämligen att en begäran om omprövning skulle göras inom en vecka hos rektor. Själva omprövningen skulle sedan utföras av rektorn och en lärare "från en annan skolenhet". Det borde kunna fungera förhållandevis obyråkratiskt och snabbt.
Ett större problem än själva den formella hanteringen är då på vilket underlag omprövningen skall göras. Betyg sätts på grundval av både formella prov och muntlig aktivitet i klassen. Det förra är ju lätt att granska i efterhand medan det sistnämnda är hart när omöjligt.
Därför måste självklart en sådan här omprövningsrätt tillämpas med omdöme och förnuft. Det är endast i de mest flagranta fallen en ändring kan ske, där provresultaten är på topp men betyget endast blivit godkänt. Men även detta är ett högst välkommet steg framåt. Det borde inte minst en betygsälskare som Jan Björklund kunna inse!

Läs mer om