Red ut vad som gäller
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Där måste några frågetecken rätas ut för att hanteringen av frågan ska bli begriplig.
Huvudargumentet för att inte skjuta upp försäljningen är att Gotlandsflygs planer på att starta färjetrafik sommaren 2010 är för oklara och att en miljöprövning av hamnen omöjligt kan hinnas göras till nästa sommar.
Gotlandsflyg vidhåller dock att de skulle kunna köra redan nästa sommar och att miljöprövningen inte alls behöver ta över ett år. Dessutom hävdar de att de investeringar som behöver göras är ringa och inte handlar om upp emot 20 miljoner kronor som kommunen säger.
Gotlands kommun torde sitta på mer kompetens i dessa frågor. Å andra sidan känns scenariot lite för välbekant i hur det lät när Gotlandsflyg tänkte starta konkurrerande flygtrafik på Gotland.
Det går aldrig.
Sen gick det precis hur bra som helst.
Än är det inte för sent att fatta beslut om att skjuta upp försäljningen av hamnen.
Om det finns nån som helst tveksamhet i vilka konkreta åtgärder som måste göras för att starta färjetrafik på Kappelshamn måste dessa redas ut innan beslutet fattas.
Om allt redan är glasklart måste det bekräftas genom mer än muntliga utsagor.
En hamn som för ett halvår sedan var, om inte kommersiellt värdelös, så i alla fall ganska ointressant, har plötsligt blivit glödhet när regeringen öppnat för konkurrens i färjetrafiken. Försäljningen har därför fått en helt annan innebörd än när man beslutade om försäljningen.
Om det bara är ett ställe att förvara fartyg som inte går i trafik som Gotlandsbolaget behöver så finns det kanske andra alternativ?
Samtidigt har frågan varför Gotlandsflyg själva inte la ett bud på hamnen inte riktigt fått något svar som känns relevant. Man vill inte äga infrastruktur och det kan man ju förstå, men en miljon kronor har man med all säkerhet ingen svårighet att få fram och enligt egen utsago behövs ju inga stora investeringar. Om detta var det enda hindret för att köra igång verkar det inte affärsmässigt att backa av en ideologisk princip.
När nu frågan blivit en angelägenhet för hela Gotland där opinionen spelar en mycket stor roll i processen är det lite för många frågetecken kvar att räta ut. I vart fall för oss som inte är part i målet och insatta i alla fakta.
Att måla ut kommunen som skurkaktig är enkelt. Verkligheten är oftast inte lika enkel och svartvit.