Rytande om vår landsväg

Gotland2007-06-09 01:06
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Vår gotländske moderate riksdagsledamot Rolf K Nilsson har rutit till mot Rikstrafiken. Vi vet att han har informerat om sitt rytande till de myndigheter i Småland, som kan känna oro över just Rikstrafikens varning: "Bygg inte ut för mycket i Oskarshamn, det är inte alls säkert att det blir någon gotlands-trafikhamn i fortsättningen."

Kan vi hoppas att det här är en komplettering och att det verkligt stora Rolf K Nilssonrytandet skett riktat till statsminister Fredrik Reinfeldt och den moderata riksdagsgruppen.

Och till näringsdepartementet, vars chef kommer från ett parti, som en gång sade sig värna om glesbygd, om landsbygd, om landsort. En gång, som sagt var ja!

Spara eller förbättra
Och visst är det månne så att Rikstrafiken, de gör bara sitt jobb, att utreda hur man bäst ska kunna ge gotlänningarna en vettig trafik. Utredningen kan vara besjälad av tanken att det ska bli så billigt som möjligt för samhället. Eller man vill vara lika angelägen om att ge en betungad landsända rättvisa.

Jag påstår på det bestämdaste att Rikstrafiken hittills inte handlat enligt det senare!

Telefon, radio, TV, post, elförsörjning, har anlagts, byggts ut och moderniserats här på Gotland, utan debatt och utan att vi har några särskilda ö-taxor.

Varför då denna ständiga debatt, generation efter generation, decennium efter decennium, regeringar och riksdagsmajoriteter av skilda sammansättningar, om vår trafikrättvisa??

Riksdagens klara besked
I trafikutskottets betänkande i anledning av Regeringen proposition Moderna transporter 2005/06 står det angående gotlandstrafiken: "Utskottet vill inledningsvis understryka att staten har ansvar för att det finns likvärdiga transportmöjligheter i hela landet samt att detta gäller även Gotland. I detta avseende får Gotland inte ges sämre villkor än övriga landet.
Färjetrafiken mellan Gotland och fastlandet ersätter de vägar och broar som samhället ställer till förfogande utan kostnad för nyttjarna i övriga landet: Detta motiverar att speciella insatser görs av staten för att motverka de transport- och konkurrensnackdelar som Gotland har.
"

Så nu till siffrorna och verkligheten: Mellan Visby och Nynäshamn är det i runda tal 15 mil. Med en normalstor personbil, med fem personer åkande kostar den transporten 15 mil á 17 kronor milen på en landsvägssträcka. Det blir då 255 kronor.

Med gotlandsfärjan SF 1500 kostar det: För bilen 162 kronor, för fem personer åkandes i bilen, på sjön i vilstol: 5x168 kronor = 840 kronor, således sammanlagt för normal personbil med fem passagerare = 1002 (ettusentvå!) kronor.

Låt oss jämföra den kostnaden med landsvägens 255 kronor, och vi ser att nog har vi en bit kvar till gotländsk trafikrättvisa!

Blev längre till Oskarshamn
Då har jag här bara talat om persontrafiken. Sedan har vi godstrafiken, som minsann inte är ointressant för vårt gotländska näringsliv. Här gäller då att få vår näringsminister att förstå vad det handlar om!

Så ska vi ta och komma ihåg att den största konkreta försämringen av våra fraktvillkor den skedde när linjen till Oskarshamn over en natt pappersförlängdes till att bli lika lång som den till Nynäshamn, och då med samma taxor!

Borgerlig regering och riksdagsmajoritet rådde!!

Så fortsätt Du att ryta till Rolf K Nilsson och prata med Christer Engelhardt, så hjälper han säkert till!

Läs mer om