Satsa på kollektivtrafiken

Även fortsättningvis kommer bussarna att fyllas på Gotland, men från nästa år blir det Gotlandsbuss AB, som kör med nya bussar. Det nybildade lokala Gotlandsbuss slog ut jättekoncernen Swebus.

Även fortsättningvis kommer bussarna att fyllas på Gotland, men från nästa år blir det Gotlandsbuss AB, som kör med nya bussar. Det nybildade lokala Gotlandsbuss slog ut jättekoncernen Swebus.

Foto: Söderlund Tommy

Gotland2008-07-22 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
En förutsättning för att vi ska ha ett levande Gotland, även om tio år, är att vi är många som reser kollektivt.
Gotlänningarna är sämst i landet på att åka kollektivt. Det är inte konstigt. Gotland är en landsbygdskommun med stora svårigheter att ordna en bra kollektivtrafik. Men om viljan fanns hade det gått att göra så mycket mer.
Busstiderna har blivit allt bättre de senaste åren. Nu skulle det för de flesta som arbetar i Visby, Hemse, Klintehamn, Roma, Slite och Fårösund fungera att åka buss till arbetet.
Det finns uppställningsplatser för bilar vid flera busshållplatser. Ett månadskort kostar inte särskilt mycket pengar, 675 kronor.

Dyra enkelbiljetter
Det som återstår är bland annat enkelbiljetterna. Idag kan man få betala så mycket som 68 kronor för att åka buss på Gotland. Biljettpriserna är också väldigt differentierade beroende på hur lång sträcka som resenären vill åka.
Det är svårt för en gotlänning att veta om sträckan han/hon ska åka är 27 eller 32 kilometer och därför kostar 40 eller 49 kronor. För en besökare är det omöjligt. Priset på resan vet man alltså inte förrän man stiger på bussen. Det gör det svårare att se bussen som ett alternativ.
En ytterligare utbyggnad av busstrafiken på kvällar och helger hade också kunnat göra att fler väljer att ta bussen till evenemang och arrangemang.
Om alla gotlänningar skulle kunna välja bort bilen några gånger i månaden så skulle vi göra en rejäl insats för miljön.

Borde gälla året runt
Bussiga kortet, som ger barn och ungdomar, gratis bussresor gäller inte på sommaren. Det är väldigt märkligt. Om vi ska kunna lära uppväxande generationer att åka kollektivt så måste vi subventionera deras resande - året runt.
Det är på sommaren som barn och ungdomar tar sina första steg i resande utan föräldrar och det är då de själva kan bestämma vad de vill göra.
När stora delar av månadspengen går åt till bussbiljetter är det inte lika kul. Risken är då att man istället för att ta sig i väg till en rolig aktivitet med kompisarna stannar hemma och spelar dataspel.
Kollektivtrafiken är oerhört viktig. Den måste fungera. Man ska kunna bo och leva på landsbygden även om man inte kör bil.
Om kommunpolitikerna verkligen vill ha en levande landsbygd så måste de vara beredda att satsa på kollektivtrafiken på Gotland.
Läs mer om