Satsar centern på snabbtåg?
Norrköping/Linköping lobbar under Almedalsveckan för att få snabbtåg på Ostlänken. Kommer centerledaren Maud Olofsson se till att det blir mer tåg och får Gotlandsbåten lägre priser?
Foto:
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Hon har dragits samma slutsats, som en gång Göran Persson gjorde, om att miljöhotet ger Sverige en jättechans, att göra ett tillväxtsprång genom att satsa på och vara i framkanten för miljöteknik och utveckling av klimatsmarta energikällor.
När hon så klokt pratade om att använda politiken för att med skatter, avgifter och forskning styra framtagandet av miljövänliga bilar, så var det som att höra Göran Persson tala om det gröna folkhemmet. Fast en sådan jämförelse gillar hon nog inte. Hon talade också om att Sverige måste genomgå ett värderingsskifte, inte bara ett regeringsskifte. Tidigare har hon talat om en avsossefiering.
När hon talade om värderingsskiftet, så tog hon upp behovet av att stötta och hylla entreprenörerna, som exempelvis Johan Hellström på Furillen, där hon bor under Almedalsveckan. Det är rätt att hylla entreprenörerna och småföretagarna, för det är där som jobben skapas. Men det räcker ju inte att bara prata. Småföretagarna är våldsamt besvikna på vad den borgerliga regeringen gjort för dem. Centern och de borgerliga tappar i förtroende hos småföretagarna.
Maud Olofsson kom in på att i höstens infrastrukturpropositionen kommer satsningar på tåg och sjöfart. Blir det då snabbtåg på Ostlänken, som Norrköping/Linköpning så gärna vill? Och kommer det några satsningar på lägre priser på Gotlandsbåtarna?
Maud Olofsson och centerpartiet plågas av FRA-debatten. Hon höll fast vid sin linje att FRA-lagen behövs, men att regeringen borde ha hanterat frågan smartare. Lite självkritik kom alltså.