Sex används som en handelsvara av kvinnor i alla världens kulturer

Gotland2008-11-10 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Så fick vi då till sist, svart på vitt, Josefin Kjellbergs kolonialistiska människosyn tydligt demonstrerad. Sex skadar och degraderar inte säger hon sig anse, men det gäller bara "rätt" sex, det vill säga den typ som hon och hennes likar bestämt är acceptabel.
Annan sex har de tagit sig rätten att döma ut. Om en sexarbetare och en sexköpare betraktar transaktionen som ömsesidig så gäller inte det, eftersom Kjellberg och andra "upplysta" anser sig "veta bättre", och därför har vi en sexköpslag. Inte för att hjälpa eller gynna sexarbetare, utan för att den tillfredsställer den syn på sex som rättroende moralentreprenörer upprätthåller.

Mannen vill ha kvinnans sex
Kjellberg har fel när hon säger, att jag inte finner könsmaktsordningen problematisk. Den är problematisk för att den förfäktar samma dualistiskt ensidiga bild, samma förenklade dogm om "den goda" mot "den onda" som kyrkofäderna gjorde.
Att proselyterna till denna trossats påstår att den är vetenskap gör den inte ett dugg mer vetenskaplig. Till skillnad mot "könsmaktsordningen" kan faktiskt differenserna i sexuell aktivitet mellan män och kvinnor beläggas i alla världens kulturer.
I alla världens kulturer betraktas sex som något kvinnan har, som mannen vill ha. Det är inte heller bara bland människor som det fungerar så, för även hos de andra primaterna använder honorna sex som handelsvara (och enbart hannar betalar för sex).
Skillnaden kan också illustreras av en undersökning av bögar och flator i Los Angeles; 75 procent av bögarna hade haft mer än 100 partners var, något som bara två procent av flatorna haft.

Kjellberg hjälper inga kvinnor
När man, tvärtemot fundamentala biologiska mekanismer, på exakt samma sätt som kyrkan försökt i 2000 år, ska tvinga människor till normer och beteenden, som strider mot denna biologiskt inpräntade kraft, så kommer det alltid finnas individer som bryter mot normerna.
Kjellbergs och hennes likars lösning på detta, stigmatisering, straff, smutskastning och dylikt är precis samma metoder, som andra ensanningsideologier använt under hela den kristna, västerländska kulturen.
Kjellberg hjälper inga kvinnor, hon bidrar istället till att försvåra för dem, på samma sätt som hennes likar alltid gjort. Det är därför Kjellberg och andra "hjälpare" är så illa sedda av de prostituerade och deras organisationer, och det är därför som dessa "goda" och "bättre vetande" medelklassaktivister aldrig vill släppa fram andra prostituerade än dem som bekräftar den "rätta" bilden av "offret".
Det klingar falskt då Kjellberg talar om "pålästhet", eftersom hon själv uppenbarligen vägrar läsa på den stora mängd representativa undersökningar, som existerar ända sedan 1800-talet, som visar, att hennes påståenden om "undantag" inte stämmer.
Visst finns prostituerade som mår dåligt (som i de flesta yrken), men de hjälps inte av enkla, dualistiska dogmer, att man vill tvinga sin "hjälp" på dem, som inte vill ha den eller straffande av deras kunder. För sådan påtvingad "hjälp" blir enbart förtryck!

Ideologisk förklaringsmodell
Adekvat hjälp ska ges och problem analyseras utifrån vad de faktiskt beror på, inte som nu, utifrån en färdig ideologisk förklaringsmodell.
Så var landar då Kjellberg? Jo, i att åberopa "mörkertal" och påstå att det är att osynliggöra offer för sexbrott att ifrågasätta dessa tal (fast vi inte ens vet om offren finns).
Hon landar i tro på groteska överdrifter (som till exempel de många sextraffickingoffren i vårt land varje år) och i att symptomatiskt ignorera den nyzeeländska undersökningens diametralt motsatta resultat mot hennes egna påståenden.
Läs mer om