Skickliga lärare är nyckeln
Foto: Sven Kaestner
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Visserligen påstår Skolverkets generaldirektör Per Thullberg i en TT-intervju att kommunaliseringen av den svenska skolan ska ha påverkat elevernas resultat negativt, men det visar bara att problem med läsförståelsen inte är ett nytt fenomen. Det finns ingen sådan slutsats i forskningsrapporten och inte heller i den sammanfattning som Skolverket själv står för.
Om rapporten inte ger ett tydligt svar på varför resultaten i den svenska skolan försämrats är den desto tydligare med vad som bör göras för att förbättra resultaten. Den enskilda faktor som lyfts fram mest är lärarna och lärarnas kompetens.
Skickliga lärare är nyckeln till att åstadkomma bättre resultat i den svenska skolan. Det handlar inte enbart om att ha lärare med goda ämneskunskaper. Att vara lärare är inte ett löpande-band-jobb där eleverna ska fyllas med den rätta mängden kunskap, det är ett ledarjobb där uppgiften är att få varje individ att växa, både socialt och kunskapsmässigt. Därför krävs det lärare som har en positiv social kompetens och som visar respekt, tolerans och intresse för eleverna. Lärarna måste också ha förmåga att etablera regler för klassens uppförande och arbete. Denna ledaruppgift är inte att vara "socialarbetare", det är en grundläggande del i arbetet som lärare. En skicklig lärare måste naturligtvis också kunna sitt ämne, och kunna det så bra att undervisningen blir omväxlande och kan anpassas mer efter de elever som finns i gruppen än efter den lärobok som skolan köpt in.
Regeringens satsning på lärarlyftet är ett bra och viktigt steg för att stärka ämneskunskaperna hos svenska lärare, men det behövs - inte minst inom lärarutbildningen - ett ökat fokus på lärarens förmåga att på ett positivt sätt fungera som en ledare för sina elever.