Som kyrkobesökare kÀnner jag mig delaktig i gudstjÀnsten
Ărkebiskop Desmond Tutu och den sydafrikanska kyrkan ger fullstĂ€ndig delaktighet i gudtjĂ€nsten. Tydligen till skillnad mot kyrkan i Visby.
Foto: OBED ZILWA
Detta Àr en ledare. PÄ hela Helagotland publiceras ledarartiklar frÄn GotlÀnningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
I den hÀr kyrkan, som heter United church, börjar man med att sjunga gemensamt och sedan hÀlsa runt pÄ varandra runt i kyrkbÀnkarna medan man önskar sina bÀnkgrannar fred och försoning.
Samtalar med barnen
PrÀsten fortsÀtter sedan att samtala med barnen, som alltid sitter pÄ de frÀmsta bÀnkarna och med hjÀlp av spÀnnande overheadbilder eller nÄgon symbolisk leksak, diskuteras den text som nÄgon vuxen i församlingen valt för dagen och barnen funderar och svarar.
Det finns alltid överraskningar för barnen av nÄgot slag, ofta i samband med barndop, som ocksÄ sker i början av gudstjÀnsten, till skillnad frÄn vad jag har erfarit i den gotlÀndska kyrkan. Efter tio minuters prat med barnen till vuxnas Äterkommande och deltagande skratt, sÄ vandrar barnen genom sakristian till sin söndagsskola och den övriga gudstjÀnsten tar vid.
I den deltar alltid nÄgra för dagen i förvÀg utvalda i församlingen genom textlÀsning eller sÄng. Kören som bestÄr av alla landets folkgrupperingar sjunger tillsammans med församlingen och det Àr psalmsÄnger blandat pÄ engelska, xhosasprÄket och icke minst afrikaans (de forna maktutövarnas sprÄk.)
Inget Àr sÄ hÀrligt som psalmsÄng pÄ xhosa, Nelson Mandelas sprÄk, man sjunger samma sÄng om och om igen tills den kÀnns som en gemensam bön alla deltar i. NÀr predikan tar vid Àr den bÄde vardagsfilosofisk och politiskt laddad. Orden kÀnns nÀra vardagen och det vÄldsamma liv som finns utanför kyrkporten, men ocksÄ nÀra den fattigdom som fortfarande utbreder sig. Den hÀr söndagen handlar det om konsumtion inför jul.
FullstÀndig delaktighet
Just detta, att jag som kyrkobesökare kÀnner mig delaktig och nÀrvarande i de former som gudstjÀnsten tar, fÄr mig att söka mig till kyrkan. Vid nattvardsgudstjÀnsten blir delaktigheten fullstÀndig. HÀr finns ett nybakt bröd som prÀsten bryter itu, vÀlsignar och skickar runt. Var och en bryter en bit av detta bröd. DÀrefter vandrar brickor samma vÀg. PÄ varje bricka finns en mÀngd smÄ glas.
Min granne tag ett glas och ger mig att dricka, jag i min tur ger min granne ett glas. DÀr stÄr vi 30 - 40 personer Ät gÄngen och bokstavligen delar brödet och vinet. I denna stund upphörde hudfÀrgen och klasskillnaderna.
En gÄng utövade romarriket samma förtryck över smÄfolken i Mellanöstern som de hollÀndska kolonisatörerna i Sydafrika plÄgade folken fram till 1994 innan Nelson Mandela blev president. I nattvarden finns inte bara han/hon Gud. DÀr finns ocksÄ mÀnniskovÀrde, brobygge och stillhet.
NÀr 150 personer gÄr till nattvard stillnar till slut hela kyrkan men fylls samtidigt av energi och skratt.
NÀr ungdomar i Visborgskyrkan inte möts av förstÄelse i den kyrka de har för vana att gÄ till, dÄ har kyrkan, dess prÀster och församling inte lÀrt nÄgonting av den frihet en fri kyrka kan utöva av Äkallan. Det Àr inte alls sjÀlvklart att flytta en ungdomsverksamhet mellan kyrkor. Det Àr att frÄnta ett kyrkorum dess betydelse för unga mÀnniskor.
De unga protesterar i Visby
Det handlar inte om mod om unga protesterar, det handlar om deras sjÀlvklara rÀttighet till sjÀlavÄrd pÄ den plats de sjÀlva vÀljer, och inte den plats som domprosten vÀljer för unga. "LÄt barnen komma till mig, "sa han, Jesus. Det betyder att du som domprost, ni som kyrkorÄd skall gÄ till barnen.
GÄ ut ur er kyrka och er stumma helighet. GÄ ut och möt mÀnniskor i alla Äldrar. Rör pÄ er.