Spännande beslut för Gotland
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Reglerna kring vilka som får bedriva linjetrafik till Gotland och hur, har slagit knut på sig själva. Syftet med de strikta förbehållen har naturligtvis varit att trafiken ska tryggas och att vi ska ha trafik året runt, inte bara när det är lönsamt.
Men i och med de statliga subventionerna till operatören för huvudtrafiken är det nog inte rimligt att anta att någon skulle kunna konkurrera ut denna genom att plocka russinen ur kakan.
Kanske har vi här också lite av lösningen på det tryck som finns på resandet till och från Gotland under perioder. Konkurrens är alltid bra och genom att öppna för andra att bedriva trafik till Gotland får vi dessutom möjlighet att bli det nav i havet vi så länge eftersträvat att bli.
Det ska bli jättespännande att se vad detta innebär för mångfalden och resandet till och från Gotland. Kanske blir det ingen skillnad alls? Det vore sannerligen en antiklimax.
Kanske löser detta en del av problematiken med den höga belastningen under vissa perioder, vi kan ta emot fler när de vill komma istället för att tvinga folk att resa när det passar rederiet.
Kanske påverkar det prisbilden för resenärerna på ett positivt sätt?
I remissrundan nämndes möjligheten att ersätta det rederi som har avtal med staten för den ordinarie trafiken, i det fall man skulle drabbas ekonomiskt av konkurrensen.
I den bästa av världar öppnar det även för större insyn i hur pengarna används eftersom man måste ha ganska tydliga bevis för att man lidit ekonomisk skada.
Jag hoppas verkligen att detta beslut ska visa sig vara en propplösare för resandet till och från Gotland för både bofasta och besökare.
Det skulle betyda så mycket om det hände något positivt som gav snabb effekt.
Blir det ingen skillnad så är ingen skada skedd, men det vore väldigt trist.