Stockholmspilen sitter åter på sned
Vägskylten som på Väg 73 pekar mot Stockholm kom för mindre än två veckor sedan åter på sned. Arkivbild: Roger Vikström/Scanpix
Foto: ROGER VIKSTR…M
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Visst känns allt det här igen. Och snart kommer löften om att det inte skall hända på nytt. Tills det händer nästa gång...
Jag påstår att detta aldrig hade hänt om vår norrgående färjelinje hade gått till Oxelösund. Dit har vi fungerande vägnät, om än med en något längre sträcka för den som skall till Stockholm. Men klart bättre för dem som skall västerut, för de slipper då också den eländiga vägen 225, även om den nu fått en acceptabel förbifart i Södertälje i sin anslutning till E4:an.
Jo, jag vet att järnvägsförbindelserna inte är lika utbyggda mellan Oxelösund och Stockholm som mellan Nynäshamn och Stockholm. Å andra sidan finns mycket övrigt att önska i bättre kapacitet för Nynäshamn. Kanske är den lättare att få till stånd, särskilt med tanke på den allt mer växande flygtrafiken på Skavsta i samma område.
FOTNOT: För att undvika alla missförstånd som uppstått tidigare när jag förordat Oxelösund framför Nynäshamn skall än en gång poängteras att det gäller den norra angöringshamnen och att det inte samtidigt är ett förord för det som vi kallar enhamnsalternativet. Bara för att hamnen i Oxelösund då nämndes behöver det inte innebära att den inte kan vara en av de två svenska fastlandshamnar. Detta sagt även med tanke på fredagens kontraktsskrivning.