Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Fartygstrafiken i Östersjön bara ökar och ökar. Varje ögonblick dygnet runt är 2000 fartyg i rörelse i Östersjön, de allra flesta passerar Gotland. Av dessa är tio procent svartlistade, det vill säga undermåliga av typen flytande likkistor eller liknande. Mellan 2003 och 2004 skedde en fördubbling av antalet fartygsolyckor i Östersjön och antalet illegala oljeutsläpp är betydande. Problemet med sjöfarten i Östersjön är att den inte alls är reglerad som flyget. Det finns leder, men kapten avgör. Och det är en salig blandning av tankfartyg av varierande kvalitet, som skeppar olja från Ryssland förbi Gotland. Dessutom sker transporter av radioaktivt kärnbränsleavfall på samma rutter. Det har hänt att stora tankfartyg och radioaktivt avfallsbärande fartyg mötts väldigt nära utanför Gotland. När det nästan blåste storm.På Gotland finns den nybyggda sjöcentralen, som flyttats från P18-området till huset vid Polishuset och Gotsam. Där övervakas alla fartygsrörelser och de har koll på allt. Genom denna övervakning har Gotland ett "early warning"-system, där Gotsam är en avgörande kugge. Denna verksamhet skulle enkelt kunna byggas ut till en trafikledningscentral, som styr fartygens farvägar lika hårt som flygledarna gör över flygets rutter. Om Gotland söker stöd för denna trafikledning av fartygstrafiken kan Östersjön bli mycket säkrare.Det är ju inte frågan om, utan när det sker en stor olycka. Det är lätt att tänka sig konsekvenserna om en stor oljetanker i storm på natten kolliderar med ett fartyg som har radioaktivt avfall. Kollision, explosioner och brand, med enorma rökmoln blandat av olja och radioaktivt avfall. Enda chansen att minska risken för detta skräckscenario är en väl utbyggd trafikledning, enklast styrd från Gotlands sjöcentral vid Gotsam. Säkert är Östersjöstaterna villiga att ekonomiskt bidra till en sådan trafikledning, då riskerna med alla fartygstransporter då minskar. Jag tycker detta vore något att lyfta på den Östersjökonferens, som börjar på Gotland nästa vecka, Baltic Sea Convention. Förhoppningsvis finns där många företrädare för säkerhets- och miljöintressen från Östersjöländerna. Bolaget som vill bygga gasledningen i Östersjön kommer att vara där. Kanske de vill bekosta en del av av trafikledningen av fartygstrafiken i Östersjön. Vi ska lyfta fram varumärket Gotland, säger kommunledningen helt rätt. Ett viktigt inslag är att Gotland kommit långt på säkerhet och övervakning. Vi har Sveriges effektivaste myndighetssamverkan och krishantering genom Gotsam. Ett ytterligare steg vore att få till stånd en trafikledningscentral i sjöcentralen i Visby. Den skulle starkt bidra till ökad säkerhet i Östersjön. Något verkligt vettigt för alla att diskutera på nästa veckas Östersjökonferens i Visby.