Teknikutveckling istället för höjd skatt ger miljöbilar fordon

Gotland2007-08-16 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Bensinpriset måste höjas utropar Andreas Carlgren gång på gång! Om ökade skatter på energi har någon stor effekt på konsumtionen, så borde vi med dagens priser ha halverat konsumtionen i förhållande till vad den var för fem-sex år sedan. I motsats till vad man kan förmoda att Andreas Carlgren tror, så använder svenska hushåll inte mera energi än vad de anser sig behöva.Det måste "kosta" att smutsa ner, säger han. Jag trodde faktiskt att det redan nu i princip var förbjudet att skita ner i naturen. Det har väl en och annan fått erfara, som råkat lägga soporna på fel plats. Vad ligger det för begåvade tankar bakom att den rike kan köpa sig fri från straff och betala för sin rätt att fördärva vår gemensamma miljö?Bensinpris på 20 kronor
I media valsar det runt en uppgift om att bränslepriset skulle behöva upp till 20 kronor per liter idag för att förbrukningen märkbart skulle minska. Det kan nog ligga något i den uträkningen. En sådan skattehöjning skulle få till följd att många av oss som bor långt bort skulle bli tvingade att flytta till Visby. Bostadsbrist och kraftigt höjda hyror, arbetslöshet och misär skulle bli följden. Från ledande centerpartister är det helt tyst. Merparten av dem bor väl på bilavstånd från tätort och de flesta är väl lantbrukare. Hur tänker de sig framtiden?Rent löjligt resonemang förekommer från dem som förespråkar skattehöjningar som att: då skulle man kunna ge tillbaka till bilismen i form av bättre vägar! Om man inte med dagens bränsleskatter kunnat bygga bättre vägar, så finns det inget som garanterar bättre vägar med ytterligare avgifter. Bränslesnåla fordonstyper
Och vad skall vi med bättre vägar till när målet med skattehöjningar sägs vara att minska fordonstrafiken. Då räcker dagens standard mycket väl om vi ändå inte skall transportera oss på väg.Jag har skrivit till både miljöminister Andreas Carlgren och våra riksdagsledamöter och föreslagit införandet av nya bränslesnåla fordonstyper.Förbud mot försäljning av stadsjeepar och personbilar med bränsleförbrukning överstigande en fastställd statlig norm, samt förbud mot all långväga varutransport med lastbil. Förbud mot charterresor med flyg. Förbud mot alla sorters tvåtaktsmotorer. Sådana åtgärder skulle snabbt få ner förbrukning och giftiga utsläpp, utan plågsamma skattehöjningar. Men det är väl för enkelt och då skulle ju inte Andreas Carlgrens borgerliga partivänner kunna fortsätta att köpa sig fria från ansvar. Naturligtvis har jag inte fått svar från miljöministern eller moderat riksdagsledamot. Christer Engelhardt (s) svarade mycket artigt, men hänvisade till någon administrativ expert. Därefter har jag inte fått någon mera reaktionFör egen del skulle jag kunna tänka mig ett ransoneringssystem, som tog hänsyn till avstånd till arbete och samhällsservice. Tilldelningen kunde vara förknippad med användande av extra bränslesnålt fordon. Observera att jag inte använder ordet "miljöbil", vilken inte alls behöver vara speciellt bränslesnål.Miljövänliga elbilar
Vad som förvånat mig länge är att det inte förkommer några tekniska förslag. Det finns tydligen inte någon redig tanke inom de politiska partierna i fråga om att samhället måste sätta ner foten och fatta beslut om framdrivningsteknik för våra privata persontransporter. Som det ser ut nu, så överlåter staten ansvaret på någon enstaka "uppfinnarjocke", som har för små resurser. Mest framkomliga vägen borde vara elbilar för persontransporter, en teknik som redan fungerar, men som behöver utvecklas och massproduceras. Elektricitet kan produceras förhållandevis miljövänligt och distributionsnätet är väl utbyggt.
Läs mer om