Tunga miljöfrågor kommer att bli huvudämnen 2008

Gotland2008-01-16 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Arbetet under 2008 kommer för min del att handla mycket om miljöfrågor. Först gäller det att slutföra det projekt som vi har jobbat med att se på alternativ till sockerbetsodlingen. Jag tycker att så här långt ser de utredningsspår som har undersökts, som alla är energiinriktade, klart bättre ut än jag förväntat mig.
Jag tror att den största utmaningen här blir att hitta intressenter som är starka nog att förverkliga de möjligheter som projektet pekar på. Gotland behöver verkligen en egen produktion av förnyelsebara fordonsbränslen, därför blir våren en spännande period när allt detta avgörs.

Vindkraft
Centerpartiet har i två års tid haft en vision att Gotland skall ha 1000 megawatt (MW) vindkraft ansluten. Idag har vi 90 MW ansluten effekt. Att vi utnyttjar öns vindresurser är avgörande om vi skall nå målen i energiplanen om att bli självförsörjande på förnyelsebar energi.
För att möjliggöra en så kraftig utbyggnad måste vi få till en tredje elkabel alternativt att producera vätgas direkt vid vindkraftverken. Kommunen kommer att utreda båda dessa alternativ under året, men realistiskt är att inse att detta scenario kommer att ta lite tid att genomföra.

Självförsörjande på energi
Varför skall vi bli självförsörjande på förnyelsebar energi frågar sig en del?
Om vi lyckas med det så är effekterna tydliga. Det skapar en lokal omsättning på cirka 1,6 miljarder kronor per år där vinsterna stannar på ön, och det ger cirka 600 arbetstillfällen.
Dessutom ser jag en stark pr-effekt om vi skulle lyckas eftersom klimatfrågan med stor sannolikhet kommer att dominera världsdebatten under lång tid fram-över. Det skulle vara ett bra sätt att stärka den gröna dimensionen i varumärket Gotland.

Flygförbud
Miljöpartiet presenterade i förra veckan ett förslag att all flygtrafik söder om Sundsvall skall göras onödig och de vill återigen införa en inhemsk flygskatt. De vill istället satsa på snabbtåg, vilket då knappast kan gälla Gotland! Och förvånansvärt nog så inser miljöpartisterna detta och undantar Gotland.
Flygtrafiken måste givetvis bära sina miljökostnader, vilket den inte gör idag. Styrningen mot miljövänligare trafik måste ske med effektiva internationella politiska styrmedel. Jag tror på att först inlemma flyget i EU:s handel med utsläppsrätter. I ett andra steg måste allt flygbränsle beläggas med koldioxidskatt och energiskatt, lika över hela världen. Detta är idag förbjudet enligt gamla internationella konventioner.
Det rimliga är givetvis att alla transportslag behandlas lika sett ur ett miljöperspektiv, men någon svensk särlösning fungerar inte!

Egon Lindström
Den idrottsledare som jag har mest att tacka har hastigt gått ur tiden, Egon Lindström. Han var den otroligt engagerade ledaren som alltid ställde upp i Roma IF friidrottssektion. Han puffade fram mig att träna hårt och systematiskt i ungdomsåren.
Jag inser att jag till stor del har Egon Lindström att tacka för den fysik jag har idag. All forskning visar att träning under ungdomsåren bär man med sig under resten av livet.
Jag hoppas att dagens idrottsungdomar kan få ha förmånen att ha lika hängivna och entusiastiska ledare som Egon Lindström var för mig, det är guld värt!
Läs mer om