Tyvärr har dubbar gjort mera skada än nytta den här gången
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Jo, jag vet att det finns vinterdäck utan dubb som inte sliter upp partiklar ur asfalten på samma sätt som dubben gör, men för huvuddelen står vinterdäck och dubbdäck med ett likhetstecken emellan.
Några timmar tidigare
Vår egen bil skoddes om timmarna före lagkravet gick ut den här gången, på måndagseftermiddagen. Annars har vi ju lite respittid på oss då vi får ha vinterskott redan från den 1 oktober och sen också ha vinterdäcken på hela april månad ut.
När det gäller den sista respittiden tror jag få utnyttjar den i år. Ja, att döma av min bekantskapskrets så har redan vinterdäcken ställts in för sommarförvaring. Många gjorde det faktiskt tidigare i mars och resonerade som så, att om det nu skulle bli vinterväglag någon enstaka dag så får man i så fall försöka forsla sig på något annat sätt.
Alternativen finns ju faktiskt. Taxi, samåkning (med någon vinterskodd), kollektivtrafik för längre sträckor. Skall jag bara någon kilometer - som jag när jag tar mig mellan bostad och jobb - så är det inte hela världen att promenera. Cykel då, säger någon. Jovisst, men i halka föredrar jag att gå framför att cykla.
Olika regler
I påskhelgen hade jag bekanta som skulle bila ner över södra Sverige och tillbringa helgen i Tyskland. Jag vet inte hur de slutligt löste sitt problem, men det var ju så att i påsk varnades för vinterväglag även nere i Skåne. Samtidigt är dubbdäck förbjudna på tyska vägar.
Säkert knäcktes den nöten också, men det här måste ju vara ett problem för sydsvenskarna som har betydligt närmare till kontinenten än vad vi har. Möjligen är det en av anledningarna till att odubbade vinterdäck blir allt vanligare, inte lika effektiva vid ishalka men framförallt inte lika miljöovänliga vid körning på snöfria asfaltvägar.
Jag har roat mig med att fråga de taxiförare jag åkt med - inte särskilt många men i alla fall något 10-tal - och ingen säger sig köra på dubbade vinterdäck.
Kanske en liten vink till oss icke professionella förare? Jag tror nämligen att dubbdäck inte bara sliter asfalt utan också invaggar många av oss i en falsk säkerhetskänsla när det är vinterväglag och vinterskoningen verkligen behövs och gör nytta.
Bara i början av april
Kanske är det lite övermaga av mig att sitta och tala om att vinterdäcken varit överflödiga i år och att alla redan har tagit av dem. Vi är ju faktiskt bara i början av april. Så kom ihåg att vi har ett uttryck om "typiskt aprilväder", det vill säga sol och varma vindar ena dagen och snö och kyla nästa. Oftast ingen långvarig snöperiod men tillräckligt för att göra vägarna hala och skapa behov av vinterdäck när vi skall köra våra fordon.
Det är sådana gånger vi i så fall får tänka på det här med alternativen.
Lagstiftarna tycks i alla fall vara eniga om att det är mer sannolikt med tidigt vinterväglag en höst än sent under våren. På annat sätt kan man väl inte förklara att respittiden i inledningen är två månader men i slutet bara en.
Lyckat skämt
Efter så här mycket skriverier om trafik kan jag inte undgå att påminna om att när vi i veckan gick in i april månad så hade Gotlands Tidningar ett lyckat aprilskämt, lyckat i den betydelsen att det tog upp ett aktuellt ämne och att det presenterades på ett sätt så att få skulle ta det för annat än aprilskämt, men ändå med viss tveksamet och i alla fall med glimten i ögat. Som när jag fick ett samtal från Örebro i går:
- Är det någon idé att åka ner till Gotland och se till sommarstugan nu när man i alla fall inte får köra fortare än 60 på era vägar?