Ungdomsarbetslösheten på ön sjunker för att de unga flyttar
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Varje trappuppgång hade varningsskyltar, som visade hur de farliga obriserade granaterna såg ut. Ni vet hur det är med grabbar. Varningsskyltar lockar mer än de avskräcker.
Anledningen till att skyltarna var uppsatta var en allvarlig olycka 1942, som drabbade en kompis till min bror och syster, som också var med vid olyckstillfället.
Eftersom jag är sladdbarn så hade jag inte kunskap om detta förrän långt senare i livet. Vet inte om även detta hade avskräckt mig eller mina kompisar från att leka i området.
Thomsson säljer sin själ
Hörde kommunalrådet Lars Thomsson (c) på ett möte säga, att man hittat ett helt unikt markområde när han presenterade förslaget.
Tänk att det kan slumpa sig så bra, att när den borgerliga majoriteten har som mål att få fler att flytta till Gotland så uppenbarar sig ett sånt markområde helt plötsligt. Vilken otrolig tur de har!
Lars Thomsson vill använda Hällarna till att få in så mycket pengar som möjligt för att få ihop till Arenahallen. Då är jag övertygad om att han också är beredd att låta markområdet se ut hur som helst, bara han får in de pengar han behöver. Snacka om att sälja sin själ.
Förra lördagen genomförde några socialdemokratiska föreningar en vandring i området för att på plats se hur de tankar som finns, påverkar. Det är alltid bra att på plats åskådliggöra förslag.
Det finns en stor samstämmighet kring västra sidan om vägen. De flesta vill bevara naturområdet för det rörliga friluftslivet. Det är få som kan tänka sig bebyggelse på västra sidan.
Jag delar denna uppfattning. Det är viktigast att vi först fokuserar på byggandet på östra sidan om vägen och att vi bygger ihop den delen med Visby söderut.
Jag vet att byggföretagen har en annan uppfattning. De vill nästan uteslutande bygga på de attraktivaste områdena först. Det brukar inte bli så bra alltid utifrån samhällsplaneringen.
Inte bygga för hela kustlinjen
Det är viktigt att vi står på oss om vi vill "hela" Visby. Markområdet är så stort, att vi kommer att kunna bygga där minst i 25 år och då är det viktigt att man gör rätt från början.
Den fria kustlinjen runt Gotland är en av de viktigaste reseanledningarna och för att bosätta sig på ön. Det finns dem som fnyser åt att detta och menar förmodligen att det inget gör, om man bygger för hela kustlinjen från vägen.
Man skall inte se havet när man kör bil, utan man skall koncentrerar sig på vägen. Gäller det bussresenärer också kan man undra?
Jag anser att vi måste värna kustlinjen, men det innebär inte att man inte kan bygga kustnära. Det handlar om att inse värdet av kustlinjen för bofasta och besökare när vi exploaterar.
Läser i Svenska Dagbladet att moderaternas nya slogan har de stulit från föreningen Grunden, som startat en landsomfattande kampanj "Välkommen till verkligheten". En förening för människor med intellektuella funktionshinder. Moderaterna blir allt fräckare och okänsliga. De nya fräcka moderaterna!
90 minuter från Stockholm!
30 minuter till Stockholm används ofta som argument i debatten om pendling till och från Gotland. Du måste minst åka hemifrån 30 minuter innan flyget avgår för att klara parkering, incheckning och säkerhetskontroll.
Sedan efter 35 minuter i luften så har du minst 30 minuter innan du är på plats i stan. Så det handlar i om runt 90 minuter
Ungdomsarbetslösheten minskar på Gotland. Visst är det bra. Men det vore bättre om det beror på att ungdomarna får jobb på Gotland och inte för att de flyttar från ön.