Var modig, Carlgren!

Foto: HENRIK MONTGOMERY

Gotland2008-01-11 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Vårt jordklot är i fara. Alltfler blir medvetna om det och försöker dra sitt strå till stacken. Den senaste stora "klimatflugan" är jakten på plastkassarna. Inte en dag för tidigt.
Medan miljökämparna jublar, är det nog ett flertal av jättarna på marknaden som i detta nu sliter sitt hår. Samtidigt som plastkassen har varit en service till kunden har den också tjänat som en utmärkt reklampelare för mataffärer, märkesvaror och lobbyorganisationer. Framöver får dessa aktörer förmodligen hitta andra ställen att göra sitt namn eller sin logotype synligt på.
Australien diskuterar ett totalförbud av plastkassar, medan andra länder siktar på avgiftsbeläggning för att motivera befolkningen till att använda färre plastkassar. I Sverige diskuterar man än så länge ingenting. Vilket känns en aning sorgligt.
Miljöansvarig på Svensk Handel, Inger Soldéus, anser inte att frågan är aktuell just nu. Det vore därför minst sagt önskvärt att miljöminister Anders Carlgren (c) visade på en smula handlingskraft.
När Carlgren i riksdagen i april 2007 fick frågan av Ameer Sachet (s) om vilka åtgärder han hade för avsikt att vidta för att handeln skall använda mer miljövänliga material, hänvisade han kort och gott till producentansvaret. Undanglidande. Fegt. Särskilt med tanke på Sveriges ambition om minskat oljeberoende.
Framställande av platskassar kräver faktiskt råolja. En ändlig resurs, därtill dyr. Vilket Carlgren bör vara medveten om. Förhoppningsvis har Carlgren vaknat nu och har för avsikt att göra lite mer än för åtta månader sedan.
Sverige har länge legat i framkant i miljöarbetet och skulle kunna göra det även i den här frågan. Genom att gradvis fasa ut plastkassarna från handeln. Det skulle vara en viktig markering och en lovvärd insats för miljön.
Det kräver dock mod från Carlgren, mod att pressa handeln. Har Carlgren det mod, som ministrar i andra delar av världen redan visat prov på, eller kommer han att fortsätta gömma sig bakom producentansvaret?
Om jättarna på marknaden får välja mellan marknadsföring (till exempel reklam på plastkassar) och en ekonomiskt smärtsam miljöinsats, löper miljön enormt stor risk att än en gång få stryka på foten. Det här är Carlgrens chans att visa Sverige och omvärlden att han är just miljöminister, och inte handelsminister. Vilket man annars lätt får för sig.
Läs mer om