Värdera alltid avsändaren av ett budskap

Gotland2007-07-06 01:07
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Debatten kring försäljningen av Björkhaga camping fortsätter. I gårdagens tidning fick åter Mårten Hyltner, som kallar sig företagsombudsman, komma till tals. Inget fel i det, men man skall veta i vilka syften han uttalar sig. Han representerar nämligen det som kallas "Den nya välfärden", och det är vad man kan beteckna som en organisation med överdrivet starka åsikter om att så lite som möjligt skall utföras i offentlig regi och så mycket som möjligt i privat.Det är inget den kan anklagas för, men man skall alltså inte tro att "Den nya välfärden" är någon officiell sammanslutning utan har ett klart partsintresse. Detta även om man gärna omger sig med titulaturer på sina medarbetare som kan ge uppfattning om att det handlar om något officiellt.I gårdagens tidning skulle Gotlands kommun enligt företagsombudsmannen EU-granskas i Björkhagaaffären för att området sålts för en tredjedel av det pris som satts vid en värdering. För en månad sedan (GT den 5 juni) skulle samme person låta affären EU-granskas för att den inte varit ute på allmänt anbud. Att det inte kan ske med en tomträtt hade tydligen gått företagsombudsmannen förbi. Och i december 2005 var i Burmeisteraffären en försäljning till dåvarande innehavare att föredra framför allmän anbudsgivning.Som synes är det inte alltid helt klara linjer i agerandet från "Den nya välfärden", utan man tar tydligen till det argument som för stunden passar bäst för att angripa en offentlig handläggning.Säkert har organisationer som "Den nya välfärden" ett värde och är nyttiga i sina egenintressen. Men när vi sedan skall bedöma budskap från den organisationen och liknande måste vi alltid värdera det för att avgöra i vilket syfte det framförs.
Läs mer om