Varje gång jag ser en Smart
Den lilla stadsbilen Smart är ett exempel på nyttiga industriprodukter som skulle kunna tillverkas på Gotland.
Foto: MICHAEL PROBST
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Gotlands Arbetarekommun gav mig fria händer att försöka engagera några av attachéerna, som rimligen borde vara sprängfyllda med den allra senaste tekniska informationen. Förmodligen skulle Högskolan på Gotland vara intresserad och kanske tänka sig att vara med och ta någon del av kostnaden.
En helt ny typ av bil
Arbetarekommunen betade av besök från alla de större industrinationerna. Något av de första besöken utgjordes av vår man i Tyskland, som höll en spännande föreläsning om senaste tekniska nyheter därifrån. Mest talade han om hur man genom högt tryck kunde sammanfoga metalldelar utan att svetsa samman dem. Av metallpulver kunde man pressa samman de mest komplicerade detaljer.
I en bisats nämner han att Mercedes Benz hade märkt ett köpmotstånd mot stora och tunga bilar. Mötet skulle egentligen vara slut, men några av oss ber honom fortsätta.
Trafiksituationen i de stora Europeiska städerna gjorde att det behövdes en ny typ av bil i vart fall för korta resor och för en eller två personer. Den Schweiziska klockfabrikanten Watch hade gott om pengar och de båda bolagen hade till en del samma ägare.
Ett år före besöket hos Gotland Arbetarekommun hade ett nybildat bolag under stor sekretess och hemlighetsmakeri börjat att skissa på en helt ny typ av bil, den skulle vara tekniskt avancerad, bränslesnål, kräva lite underhåll, med en skruvmejsel skulle man kunna byta vitala karossdelar. Den skulle vara så liten att den skulle kunna parkeras genom att man körde vinkelrätt in mot trottoaren.
Dessutom skulle man bygga upp ett nytt sätt att distribuera bilen. I varuhus skulle det finnas bilar att bara "ta från hyllan". Tysk industri hade ju både erfarenhet och tradition i att bygga små bilar som baserades på allehanda detaljer som inte var avsedda som bildetaljer.
Attachén lät förstå att den som kunde pressa plåt, smida bärande detaljer eller göra plastdetaljer till konkurrensmässiga priser kunde få vara med om en spännande resa.
Något för gotländsk industri
Motorn skulle produceras under Mercedes överinseende i en enda fabrik, i övrigt skulle man köpa alla detaljer och skruva ihop bilen i en sammansättningsfabrik.
Som helhet var detta ett helt nytt sätt att ta fram och bygga en helt ny produkt. Det surrade i rummet på Arbetarrörelsens Hus av funderingar om gotländsk industri kunde ta hem någon produktion.
Jag tror produktionen kom igång 2001. I Sverige var marknaden "kall". Varje gång jag ser en Smart på autobahn minns jag möteskvällen på Gotland, den kvällen låg vi i framkant i fråga om att få kunskap om det som skulle bli nytt. Smart är ett typexempel på hur duktiga tekniker löser svåra problem. Små avancerade motorer brukar kräva mycket service och vara känsliga, denna motor klarar långa serviceintervall. En bil som är lika bred som lång kräver mycket avancerad hjulupphängning för att inte skutta fram och inte välta. Detta klarade teknikerna elegant. Kraftfull ekonomisk ledning såg till att pengar kom fram.
Det enda som inte stämde i profetian var det nya sättet att distribuera, men det kan man stå ut med eftersom produkten blev bra och har fortfarande egentligen inte fått någon riktig konkurrent.
Nyttig industriproduktion
Gotland kan inte bygga ett nytt massproducerat fordon, men gotländska intressenter skulle behöva kraftsamla omkring något enstaka projekt. När socialdemokraterna började driva frågan om kongresshall fick våra företrädare utstå många spydiga kommentarer. De trodde på sin idé och drev frågan. Nu när hallen står där kan man konstatera att det blev succé.
Den sortens turism är ett ben att stå på, som ger skapligt bra med arbeten. Vi skulle behöva ett nytt "ben" i form av mycket modern och naturligtvis nyttig industriproduktion.