Vi behöver alla skärpa oss
En prishöjning kan vara ytterst nära. Vår färjetrafik är för viktig för att hanteras slarvigt. Alla behöver vi skärpa oss, skriver Christer Engelhardt.
Foto: Bengt Zettergren
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Denna gång stod hamn- och besöksnäringen på dagordningen. Rundresa startade i onsdags med att vi på överresan ombord på Gotlandsfärjan från Oskarshamn fick information om och av Destination Gotland, hur de ser på färjetrafiken och Gotlands utveckling utifrån sin roll.
Stort behov av en kryssningskaj
Budskapet var tydligt, vilket jag gläds åt, att Gotlandsbolaget som moderbolag med Destination Gotland ser sig som en naturlig aktör i ansvaret för Gotlands utveckling. Bara val av namn på färjetrafiken och dessa bolag tycker jag talar sitt tydliga språk "Destination Gotland" det säger allt.
Väl framme i Visby fick vi en dragning på hamnkontoret om de gotländska behoven avseende hamnutvecklingen och behov av en kryssningskaj i Visby, om Slite hamn och med gasledningsprojektet till följ av detta.
Dagen avslutades med information från Gotlands turistförening om besöksnäringen. De bekräftade tydligt budskapet om behov av en kryssningskaj.
Vi som politiker kan tack och lov inte styra över vädret, om vi inte tar oss liknande makter i händerna som Kina gjorde under OS invigningen, när de styrde bort regnet. Kanske är vinden inte lika lätt att styra, men vi kan skapa förutsättningar för att hantera blåsten. En kryssningskaj kan vara ett bra medel, så att dessa båtar kan lägga till trots viss kraftig vind.
Här bör stat, kommun och näringsliv med flera samverka. Vi har inte råd att äventyra Visby och därigenom Gotland som resmål på grund av osäkerhet att inte kunna lägga på grund av kraftig vind.
På torsdagen reste vi till Oskarshamn med besök vid på hamnkontoret och Svensk kärnbränslehantering på Äspölaboratoriet. Resan avslutades sedan under fredagen i Karlskrona och Karlshamn med hamninformation och ett besök på Dragsö camping.
Lobba för Gotland
För Gotlands del är nu en grupp socialdemokratiska riksdagsledamöter från sydöstra regionen informerade om Gotlands behov av satsningar på så väl besöksnäring som vår färjetrafik för en hållbar lösning och utveckling.
Om vi skall nå någon lösning på denna för Gotland så viktiga fråga, handlar det ytterst om att lobba för förståelse för dessa satsningar på andra håll i Sveriges avlånga land, som mot regeringsministrar, partiledare och riksdagsledamöter.
Jag har med intresse följt debatten här på Gotlands Folkblads ledarsida om just färjetrafiken och vem som egentligen äger, respektive bör driva frågan. Eva Nypelius svarade här på ledarsiden i tisdags att ett samlat och enigt Gotland med kommun, län och andra viktiga aktörer står bakom en gemensam och tydlig linje.
Kampen för vägpriser
Det är mycket bra, men då tycker jag att den borgliga kommunmajoriteten faktiska är lite dåliga på att driva på i frågan gentemot sina egna pariföreträdare såväl i riksdag, regering som inom respektive partier. Det är bra att arbets-/intressegruppen vägpris.nu är pådrivande, men det får inte betyda att det politiska systemet i övrigt kan ligga lågt.
Det är precis som Håkan Ericsson skriver på ledarsidan, att en prishöjning kan vara ytterst nära. Vår färjetrafik är för viktig för att hanteras slarvigt.
Alla behöver vi skärpa oss, inte minst måste vi mer kraftfullt rikta våra argument åt rätt håll, mot beslutsfattarna i regering och riksdag, istället för i lokalpressen. På Gotland är de rätta människorna för budskapet mycket begränsat om vi inte måste övertyga oss själva. Då vore vi illa ute.