Viktigt krav på två hamnar

Gotland2009-10-07 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
För många ter det sig säkert överdrivet att ha trafik på två hamnar till Gotland när de ändå ligger så pass nära varandra.
På södra linjen reste förra året 398 529 passagerare och på den norra 1 155 719.
Borde man då inte kunna dra in den södra och satsa på Nynäs eller kanske ännu hellre nån hamn mitt emellan?
Detta skulle dessutom göra att biljettpriset kunde sänkas, förutsatt att operatören erhåller samma statliga stöd från Rikstrafiken.
Men frågan är viktigare än så och för att hålla tvåhamnsfrågan vid liv har riksdagsledamoten Rolf K Nilsson (m) lämnat in en motion med krav på fortsatt trafik på två hamnar till Gotland.
Rikstrafiken har som bekant sedan en längre tid talat om möjligheten/risken för ett enhamnsalternativ i kommande avtalsförhandlingar.
Nu är ju det ett klassiskt förhandlingsknep att föreslå något riktigt dåligt för att få motparten att själv föreslå det man egentligen är nöjd med att uppnå. Något som kanske ligger mittemellan.

Kravet på fortsatt trafik på två hamnar, en norrut och en söderut, är viktigt för passagerare men kanske ännu viktigare för godset.
Godstrafiken söderut är mer omfattande än den är norrut. Förra året transporterades 362 590 längdmeter gods norrut och 376 407 söderut.
Ska Gotlands företagare kunna konkurrera på någorlunda lika villkor som övriga Sverige krävs goda kommunikationer och långsiktighet för transportvägarna. Man måste kunna lita på en stabil och långsiktig infrastruktur för att planera sin verksamhet och våga utveckla.
Detta betonar även Rolf K Nilsson i sin motion som har sin utgångspunkt i behovet av investeringar i hamnen i Oskarshamn. För att göra denna stora investering krävs att Oskarshamns kommun får besked om fortsatt färjetrafik till Gotland.
Gotland ska inte vara ett undantag i den svenska infrastrukturen och nu är det dags att slå fast detta genom tydliga och trovärdiga besked om att det är två hamnar som gäller och att förutsättningarna för tillväxt och utveckling av Gotland inte ska försämras.
Läs mer om