Viktigt se värdet av en öppen debatt

Gotland2009-08-26 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
När nu kommunstyrelsen skickat sina två svar till regeringen om Nordstreams planer på en gasledning och FN-organet IMO:s förslag till minskade utsläpp från fartyg, har man sannolikt lyckats formulera en åsikt som omfattas av flertalet gotlänningar. Samtidigt kan man konstatera värdet av en öppen debatt. Utan den hade förmodligen det första mycket tama förslaget till svar avgivits oförändrat.
De som haft möjlighet att följa de meningsutbyten som förekommit på webbtidningen helagotland.se:s debattsida och papperstidningarnas insändarsidor, har kunnat konstatera att frågan om gasledningen engagerat ett ovanligt stort antal debattörer. Där har även frågan om vem som ska - i händelse av att gasledningen ändå kommer till stånd - ha rätten att inom svensk ekonomisk zon styra och övervaka den verksamhet som kan förekomma ovan och invid rörledningen. Putin och hans marinchef i Kaliningrad har mycket tidigt med skärpa påpekat att det är ryssarna själva som anser sig vara de som ska sköta den saken. En attityd som väl ingen vill lägga sig platt för. I vart fall inte den svenske marininspektören som besökte Visby i förra veckan. Med detta i åtanke hade det inte varit helt fel om kommunstyrelsen lagt in en passus även om detta i sin brasklapp i svarsskrivelsen, där man påtalar ökad risk för olyckor i samband med en eventuell utläggning av gasrören. Om torsken går till kanske de gotländska fiskebesättningarna hellre samarbetar med svensk kustbevakning än den ryska flottan.
När den internationella sjöfartsorganisationen IMO nu ser fram emot nya regler för att minska svavelhalten i det bränsle som fartygen får använda riktas blickarna i första hand till vårt närområde och den starkt ökande trafiken av större tonnage - främst med rysk olja - i Östersjön. Gotlandsfärjorna är inte de som kommer att drabbas eftersom de sedan lång tid tillbaka drivs med lågsvavlig olja. Och som framgick av redovisningen vid årets bolagsstämma på sikt planerar för drift med LNG-gas eller motsvarande i nästa generations passagerarfärjor.
Läs mer om