Ansökan skickades in i höstas och sannolikt har den då tillträdda kommunstyrelsens ordförande Eva Nypelius (c) undertecknat ansökan om miljöpengarna till Gotland. Den socialdemokratiska regimen hade ju tidigare gjort en storsatsning på att bygga ut kollektivtrafiken, så att det skulle finnas bussar att åka med. Förra året öppnades 130 nya linjer och det är möjligt att åka flera gånger om dagen och på kvällar in och ut från landsbygden till Visby och tvärtom.
Men trots denna enorma landsbygdssatsning och miljösatsning, så har bussåkandet inte ökat i den omfattning, som man kan önska. Därför ansöktes om pengar för att driva kampanj för mer bussåkande. Och nu har alltså Naturvårdsverket givit Gotland en halv miljon kronor. Det är bra. Men helt bakvänt och motverkande är den borgerliga majoritetens planerade höjning av busstaxan. Högre biljettpriser minskar bussåkandet.
Det verkar som den borgerliga majoriteten i Gotlands kommunen tappat bort miljöpolitiken. Att få allt fler gotlänningar att ställa bilen och ta bussen sker inte i en handvändning. Därför är de borgerligas höjning av bussbiljetterna ett stort misstag, om man vill minska koldioxidutsläppen på Gotland. Det krävs uthållighet för att få allt fler att åka bussen istället för bilen. Men de borgerliga ser det ekonomiskt kortsiktig och höjer biljettpriserna. På miljöns bekostnad.
Nu får vi hoppas att Naturvårdsverkets halva miljon kronor till Gotland ändå kan förmå fler gotlänningar att ta bussen istället för bilen. Då minskar koldioxidutsläppen och trots de borgerligas biljettprishöjning, är det fortfarande mycket billigare att åka bussen, än bilen.
Alla koldioxidutsläpp måste minskas. Genom att fler åker bussen så minskas bilismens koldioxidutsläpp. Sedan är det annan sak att den absolut största boven vad gäller koldioxidutsläppen på Gotland är Cementa i Slite. Cementa står för 85 procent av alla koldioxidutsläpp på ön. Därtill kommer våra fina snabbfärjors stora koldioxidutsläpp, när vi ska åka fort på kort tid till och från ön. Riktigt bra blir det inte förrän vi hittat nya bränslen, som inte ger några koldioxidutsläpp alls. Men det är en bra början om fler åker buss.