Visioner för Slite och Visby
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Allra hetast är dock visionerna för Slite hamn. När Klintbom föredrar dem tycks det att så mycket faller på plats. Färjetrafiken behöver en reservhamn för Visby och det borde vara Slite eftersom där finns en djup och skyddad hamn. Men hur får vi staten med på det? Nu öppnar sig en lösning. Tyskland vill köpa naturgas från Ryssland. Det skall för den skull byggas en gasledning genom hela Östersjön. Flera tiotal mil längs Gotlands östra territorialgräns. Det faller sig helt naturligt att Slite hamn blir utgångspunkt för den etappen. Det skapar många jobb och den usla Apotekskajen blir upprustad för att ta emot all sjötrafik i anslutning till bygget. Det kommer också att behövas alla möjliga andra anordningar.Dra nytta av gasledningen
Hur någon kan vara emot detta begriper inte jag. Men Gotlands konservative riksdagsman Rolf K. Nilsson kan. Han dömer ut hela idén. Som om han tror att Sverige skulle kunna stoppa hela företaget.Ändå skall vi inte ta del av gasen. Det blir över huvud inga avledningar. Det är ett skäl till att man vill gå genom havet, inte på land. Men vi kan alltså dra nytta av själva jobbet. Även vi få lite av de femhundra miljarder (!) svenska kronor som skall satsas i projektet. Vad vinner vi på att nobba? Med en upprustad och utökad hamn i Slite finns möjlighet att äntligen få i gång bra trafik med Baltikum. Det gäller mer handel. Vi importerar energipellets därifrån. Turismen därifrån och från Polen till Gotland måste kunna öka mycket. Eller varför inte från Ryssland? Samarbetet i östra Östersjöregionen är ännu bara i sin början. Vi ligger rätt i tiden.Klintbom har några år varit tillförordnad direktör för hamnverksamheten. Och han har hunnit spinna fler idéer. Kryssningstrafiken är en viktig del av turismen till Gotland. 2006 kom 104 kryssningsfartyg med cirka 80 000 passagerare. Folk som spenderar pengar i land. Men nu är det så att fartygen blir allt större. Allt fler måste ligga på redden, och folk måste fraktas i land i barkassar. Då är det många passagerare som inte bryr sig om att gå i land. En direkt förlust för Visby. Rederierna kanske till och med tar bort Visby från programmet, om det blir för besvärligt. Ny kryssningskaj
Klintboms, som jag tycker, geniala idé är en ny kryssningskaj på utsidan av yttre vågbrytaren. Där är tillräckligt djupt, och där skulle man kunna lägga till med fartyg som är 300 meter långa. Sedan öppnar han en inseglingsränna rakt in till en barkasskaj vid Holmen. Fast det måste ju också vara möjligt att ta sig i land till fots. Kryssningsgästerna hamnar direkt mitt i den gamla staden. Det gör man inte på så många håll.Om fem år, 2012, är Slite centrum för en blomstrande trafik österut. Allt fler kryssningsfartyg anlöper Visby, för där blir man så väl mottagen och där finns så mycket att uppleva. Den visionen målade Bertil Klintbom upp för tekniska nämnden. Den lyfte oss lite över det vanliga gnetandet med sopor och hastighetsbegränsningar. Och den är alls inte omöjlig.