Visst blir miljön avgörande

Gotland2007-12-03 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Är det verkligen moraliskt riktigt att bygga vår framtid på turismen? Turism kräver ju att man reser och resande innebär idag negativ miljöpåverkan.
Ja, det var en av de frågeställningar som väcktes i samband med ett frukostmöte i Visby förra veckan, ett möte som fördjupades i näringslivsdelen i förslaget till Vision Gotland 2025. Onekligen är frågeställningen befogad och den är dessutom väckt i rätt tid.
Några dagar tidigare hade vi fått reda på att Rikstrafiken tecknat ett nytt 6-årskontrakt med Destination Gotland som operatör i färjetrafiken till och med år 2014. Alltså en period på sex år, där många av oss förväntat sig tio år. Den kortare perioden motiverades i samband med presskonferensen av bland annat miljöskäl.
När vi är så långt framme har nämligen de nuvarande 1500-färjorna använts så många år att de inte längre är passande för sin uppgift. I alla fall inte i en bransch som står i ständig utveckling.
Den utvecklingen innebär också att man söker efter mer miljövänliga bränslen. Det är sådant som inte skakas fram i en handvändning men det finns realistiska bedömningar att något positivt kan ha hänt och vara färdigt att sättas in någon gång kring år 2015.
Om det skulle kunna ske tidigare är det bara en bonus, men det är knappast något vi skall sätta alltför stort hopp till. En ny passagerarfärja i den här storleken tar minst tre år från beställning till färdigt fartyg. Och ännu har vi alltså inte motorsystem som motsvarar våra krav.
Ändå är det alldeles rätt att väcka frågan idag, inte minst med tanke på att det sätter press på världens fartygsutvecklare. Och - inte att förglömma - flygplanstillverkare. Där är kanske behovet ännu större, även om det kan bli till nackdel för Gotland att man i framtiden kan flyga miljövänligt till exempelvis Thailand.
Läs mer om