En av samtidens realiteter Àr att den som Äker tÄg inte heller kÀnner sig förvissad om att komma fram i tid. Eller i vissa fall inte alls komma fram. Skillnaden mellan verkliga behov av upprustning och politiska visioner har varit enorm. NÀr Trafikverket presenterade sitt förslag pÄ ny nationell transportplan för 2018-2029 förefaller det dock som att vissa saker till sist har sjunkit in, Ätminstone hos myndigheten.
Transportplanen Àr det praktiska genomförandet av regeringens infrastrukturpolitik. Förra Äret beslutades om en satsning pÄ 622,5 miljarder kronor, en höjning med omkring 100 miljarder jÀmfört med tidigare transportplan. Nu ÄterstÄr att besluta hur dessa summor ska anvÀndas.
Trafikverket vill sÀtta igÄng bygget av den efterlÀngtade OstlÀnken mellan JÀrna och Linköping. Dock med förbehÄllet att toppfarten inte ska bli 320 kilometer i timmen som tidigare har sagts, utan det nÄgot lÀgre, 250 kilometer i timmen. Det Àr en nödvÀndig prioritering. PÄ detta vis minskar man kostnaderna med tio miljarder kronor, medel som behövs bÀttre pÄ annat hÄll.
Efter detta vill Trafikverket ta sig an strÀckan Linköping-TranÄs-BorÄs. Det vore en utmÀrkt prioritering. Ost- och vÀstkusten mÄste byggas samman med fungerande kommunikationer och detta Àr ett vÀsentligt steg i den riktningen. Om bara kommunikationerna till Oslo var lika prioriterade vore mycket löst.
DÀrtill blir strÀckan Uppsala-Stockholm Àntligen fyrspÄrig. Det Àr en behövlig satsning. StrÀckan plÄgas av förseningar och instÀllda turer till höga samhÀllskostnader. Den utgör Àven en flaskhals för trafiken mellan Stockholm och landets mellersta och norra delar.
Av de 622,5 miljarder kronor som har anslagits ska 333,5 miljarder gÄ till att utveckla transportsystemet. Resterande medel ska gÄ till underhÄll, drift och reinvesteringar av jÀrnvÀg och vÀg. UnderhÄllet för jÀrnvÀgen uppgÄr till 125 miljarder kronor. Trafikverket förklarar dock att det endast rÀcker till att bibehÄlla den standard som finns i dag, det vill sÀga en kraftigt bristande sÄdan.
VÀgunderhÄllet ges 164 miljarder kronor vilket enligt Trafikverket innebÀr att vÀgarna pÄ sina hÄll i landet kommer att försÀmras dÄ det saknas 25 miljarder kronor. En strÀcka som Àr i kraftigt behov av underhÄll Àr E4 mellan UmeÄ och SkellefteÄ. VÀgarna dÀr Àr i erbarmligt skick. Regeringen sÀger att den tÀnker göra nÄgot Ät saken, men Trafikverket verkar ha lyssnat pÄ vad regeringen faktiskt vill och det Àr att börja bygga Norrbotnia-banan lÀngs samma strÀcka.
Att Sverige inte Àr ett land för höghastighetstÄg i teknikens framkant verkar Trafikverket ha förstÄtt. Förhoppningsvis tar Àven regeringen till sig detta. Mer behöver dock alltjÀmt satsas pÄ att rusta upp det befintliga nÀtet av vÀg- och jÀrnvÀg som i bÀsta fall behÄller sin standard och i flera fall försÀmras med nuvarande prioriteringar. En bro till FÄrö fÄr vi dock dessvÀrre ocksÄ vÀnta pÄ.