Bransch med stora skönhetsfläckar

Gotlands Allehanda2016-05-30 06:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Spruckna läppar efter läppförstoring, blödande tandkött efter tandblekning och akutbesök efter nagelförlängningar. Det är några saker Sveriges Radios lyssnare varit med om. Skönhetsbranschen blomstrar, men det är inte utan konsekvenser. Enligt statistik från Statistiska centralbyrån har antalet företag som jobbar med skönhetsvård ökat med 46 procent sedan år 2008.

I den stora massan finns det en del företag som inte är seriösa. Skönhetsbranschen är inte oreglerad. Men mer reglering efterfrågas av många och regeringen har en utredning på gång som ska ge förslag på förändringar. Regeringens utredare föreslog en ny lag som ska reglera kroppsbehandlingar i syfte att ändra utseendet som kan innebära en betydande risk.

En rad remissinstanser har kritiserat förslaget och kallar det för tandlöst. Bland de remissinstanser som inte tycker att lagförslaget ger tillräckligt starkt skydd för patienterna finns bland annat institutioner som Svensk plastik estetisk sjuksköterskeorganisation, Estetiska injektionsrådet, Socialstyrelsen, Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd samt Svensk förening för estetisk plastikkirurgi.

En invändning mot utredningen är att man ser kroppsbehandlingar som konsumenttjänst och inte som hälso- och sjukvård, vilket skulle innebära att det omfattas av det starkare skydd som lagen ger. Förslaget som innebär att kommunerna ska bli ansvarig tillsynsmyndighet får också skarp kritik i och med att kommunerna inte har den kompetens som behövs.

Det finns bristande reglering av området. Möjlighet till kontroll av branschen är viktig, likaså att den som blir utsatt kan klaga till kontrollerande myndighet. Den kontrollerande funktionen bör dock inte åläggas kommunerna som har fullt upp med annat.

Men skönhetsingrepp är inte sjukvård, för det handlar i regel inte om att vårda. Resurser bör inte tas från statliga myndigheter som Inspektionen för vård och omsorg, som knappt klarar av att granska vården, för att läggas på något som är valfritt att genomföra.

Trots att tandblekning är reglerat visade sig 32 av 40 salonger använda för stark väteperoxid. När konsumenterna vill ha en snabb och billig lösning dras de till företag som dagtingar med kvaliteten för att hålla nere priserna. Det är bra att skönhetsbranschen är reglerad, det offentliga har ett ansvar. Men konsumenterna har också ett ansvar. Väljer man billiga alternativ är det ofta sämre.

Man kan tycka vad man vill om skönhetsingrepp, men det är många som vill förändra sitt utseende och så kommer att fortsätta vara. Många organisationer tjänar på att marknaden regleras så att specifikt deras yrkesgrupp ska ha möjlighet att utföra tjänsterna. Men när man reglerar marknaden för mycket och det blir för dyrt använder sig folk av oseriösa företag eller hemmalösningar som köps på internet.

Ett stort mått av konsumentmedvetenhet tillsammans med vissa regleringar och kontroll är ett bättre recept för att skapa en välmående skönhetsbransch.