Volvo Cars lade sig på tutan i går i Almedalsveckan för att påkalla uppmärksamhet. 2019 ska företaget sluta sälja bilar med enbart förbränningsmotorer. Alla bilar ska innehålla elmotor. Ren eldrift eller hybridbilar är det som ska gälla.
Näringsminister Mikael Damberg hakade snabbt på och förklarade beslutet som en framgång för Volvo och världen:
– Det innebär en omställning som framtidssäkrar svensk fordonsindustri. Elbilar är nyckeln till att ställa om fordonssektorn mot mer hållbarhet, men också en väldigt växande sektor globalt.
Mattias Rabe, motorjournalist på tidningen Teknikens Värld, kallade inte beslutet för säkert. Tvärt om. Till SVT sade han istället att det var ”djärvt”:
– Många biltillverkare ställer om mot elektrifiering, men långt ifrån alla har tagit det här stora klivet.¨
Volvos beslut kan vara rätt. El kan visa sig vara den nya dominerande driftformen för bilar. Men det är långtifrån givet.
Min inställning kan för all del vara färgad av att jag själv valt en gasbil. En driftform som Volvo för övrigt övergav 2006. När man för ett par år sedan återigen kunde köpa en gasvolvo så var företaget frånsprunget av andra tillverkare.
Med den kategoriska satsningen på el försöker företaget att vara någorlunda tidigt på bollen. Men det är klart att det för med sig risker.