Tack för onsdagens viktiga ledare om IT-intåget på bland annat förskolor och skolor. Som ledaren säger finns det ingen forskning som tyder på att läsplattor skulle påverka lärandet positivt. Tvärtom finns det forskning som visar på motsatsen, det vill säga att för mycket skärmtid ”fördummar”.
Manfred Spitzer, tysk hjärnforskare, har genom sin forskning visat att användandet av surfplattor i låga åldrar fördummar/ger förkrympt hjärna och hindrar barnen i sin naturliga erfarenhetsutvecklning genom rörelse och fri lek. Han varnar för ”digital demens”, det vill säga att mycket skärmtid för barn kan ge tidigare demens, på grund av att hjärnceller får en alltför ensidig träning.
Mats Linder tar också upp vikten av att barnen lär sig skriva för hand, då den processen bidrar till lärandet. Överhuvudtaget är handens lärande, inte bara genom skrivövningar, utan genom hantverk, konstnärliga övningar som teckning och målning, handarbete och så vidare också otroligt viktig för att bägge hjärnhalvor får stimulans och träning.
Att regeringen bortser från all denna forskning och lagstadgar IT-användande i förskolan och skolan, är det inte mer en vilja att hålla Sveriges IT-företag under armarna mer än att se till barnens bästa? Vad leder det till för samhälle i framtiden?