För trångt för radhus

Gotlands Allehanda2019-04-16 06:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Nu fick debatten om radhus enligt detaljplan en tvist av offerkofta. Huruvida villaägare traumatiseras genom att få ett radhus som granne. Detta liknar diskussioner om staden vs landet, vi borde ha kommit lite längre än så.

Det är trafiksituationen vi boende opponerar oss emot och tittar vi i detaljplanen så är det sökta bygglovet, enligt mig, planstridigt på grund av trafiksituationen. Vägen är inte avsedd för denna mängd trafik. Trafiksituationen blir alldeles för farlig speciellt när gatan blir fylld med barn och det tillförs ytterligare 18 lägenheter med tillhörande parkering och trafik.

Gatan är ungefär 5,5 meter bred och 90 meter lång. Här ligger i dag ett radhus med tolv lägenheter samt fem villor, sedan tillkommer tre obebyggda tomter. På gatan bor det idag 38 vuxna och 23 barn under 15 år. Varje hushåll har minst en bil vilket gör minst 17 bilar med tillhörande besök och andra transporter som dagligen trafikerar gatan. Gatan är alltså betydligt smalare än närliggande Ada Blocks gata och där kan man i dag inte mötas med bil efter kl 17. Vinterns snöröjning har varit rent omöjlig för de som arbetar med att hålla våra vägar rena.

Vad gäller bygglov och andra tillstånd så ska alltid seriösa entreprenörer och medborgare premieras och framförallt entreprenörer som följer gemensamt överenskomna spelregler. En sådan spelregel är du alltid får pröva ditt ärende i nästa instans. Det är inte bara att godkänna så fort en entreprenör tycker att denna blir felaktigt behandlad. Övriga medborgare har också rätt att bli hörda.

Brev till ledarsidan