Synpunkter i samband med Mats Linders ledare den 20 oktober.
Det är klart att det finns intressekonflikter mellan företagare på mindre orter vilket Mats beskrev Tyvärr finns det lite för många företagare och organisationer som absolut vill undvika konflikt på ön. Därför så ställs inte självklara frågor då det innebär risk för dålig stämning. Detta var ett av ämnena som Özz Nûjen skickade med på företagardagen, att det är bättre med lite dålig stämning under en kort tid än att det luktar skit hela tiden.
Vi har en attityd som behöver ändras överallt och det är rädslan att göra fel. Att någon blir arg, upprörd och till exempel hotar att dra in en sponsorsatsning till idrottsklubben, i värsta fall skrivs en insändare eller ännu värre så ringer någon en journalist. Jag är övertygad om att rädslan för dålig stämning gör att Gotland inte utvecklas i den hastighet som ön har kvalitéer för.
Jag gläds åt att Destination Gotland får pris men jag förstod inte riktigt varför. Var det ett pris som delades ut för att det var en form av designpris eller var det för att man lyckats så bra i sin marknadsföring?
Med risk för dålig stämning så låg bokningsläget (enligt DG:s marknadschef) för pax på plus cirka 15 procent ungefär när DG-filmerna började rulla i slutet på april och tre veckor senare så låg bokningsläget på cirka plus en procent för DG mot 2015. Vill inte lyfta detta för att kritisera marknadsföringen eller priset utanför sätta fingret på två frågor som är känsliga.
1. Ön måste diskutera riktiga siffror när man pratar utveckling. Dessa siffror sitter DG på och skulle med lätthet kunna delge den informationen till näringen i förtid och om framtiden.
2: När jag ställde frågan till DG för fyra månader sedan skulle man analysera detta och sedan har jag inget hört. Min analys var att det började bli fullbokat så vi var nästan i taket på bokningar av de objekt som den breda massan ville ha och därför tappade ön och rederiet gäster.
Utan att det blir dålig stämning så måste DG bekräfta att man transporterat färre turister och att det kommer färre människor trots en jättebra reklamfilm. Utan detta så kommer vi inte kunna sätta fingret på den riktiga utmaningen som är minst 5 000 nya bäddar omgående. För att komma i mål med den frågan så krävs det högt i tak, raka puckar om framtida satsningar, utan att det blir dålig stämning. Vi kan reda ut de flesta frågor om alla bara vill på riktigt och jobbar för Gotlands bästa och inte för individens bästa. Utan att vara rädda.