1 mars började nya regler gälla för varor svenska konsumenter beställer från Kina och alla andra länder utanför EU. Jonas Arnberg är vd för Handelns Utredningsinstitut, HUI Research, och reder ut hur detta kommer att påverka den svenska marknaden.
För varor från länder utanför EU, till exempel Kina, måste moms nu betalas innan paketen kan hämtas ut – vad är skillnaden mot tidigare momsuttag?
– Momsen är 25 procent, precis som tidigare. Men nu har PostNord valt att ta ut en avgift på 75 kronor för det administrativa jobbet att hantera momsen som Tullverket och staten har ålagt dem.
Varför har det inte fungerat med systemet att kunderna betalar in moms själva?
– Det är en helt ny företeelse att behöva betala in moms själv. I en digital värld med global e-handel är den svenska detaljhandeln nu internationellt konkurrensutsatt. Svenska konsumenter kan handla varor direkt från fabriker i Kina.
Är den extra avgiften på 75 kronor för varor värda under 1 500 kronor rimlig?
– Ur PostNords perspektiv tycker jag att det är rimligt att de får betalt för det de gör, att hantera momsinbetalningarna. Själva momsen i sig gör ju ingen större skillnad på de billiga varorna från Kina. Men avgiften på 75 kronor avskräcker.
– Det som är orimligt i det hela är ju att frakten från Kina är subventionerad enligt ett märkligt gammalt avtal administrerat av FN. Så länge Kina klassas som u-land kommer det att vara så. PostNord måste ju få möjlighet att ta betalt för den del av frakten som de utför. Det konsumentskydd som EU har byggt upp kringgås ju också. Varorna från Kina skulle vara dyrare om konkurrensen skedde på lika villkor. Man behöver fortfarande lösa det riktiga problemet.
Hur kommer detta att påverka e-handeln från Kina?
– Det kommer att ha en direkt effekt. Jag utgår från att snittköpet därifrån är väldigt lågt, säg 75 kronor, då skulle avgiften dubbla priset på varan. Men om den informationen inte står när man handlar kommer folk att köpa ändå. Man kommer sedan inte att vilja hämta ut paketet till den slutliga kostnaden. Då sitter PostNord fortfarande med en massa varor.
– Sedan är det klart att e-handlarna kommer att försöka fixa det här hindret för konsumenterna, så att betaltjänsten till exempel tar ut momsen direkt på priset.
Vilka är vinnarna på det nya systemet, förutom tullen som får in all moms?
– Det är ingen som är vinnare på en administrationsavgift. Det ger svenska företag och politiker ett kort andrum inför det man behöver göra, den riktiga frågan. Svensk detaljhandel blir ordentligt konkurrensutsatt. Då behöver man se över sin strategi från handelns sida. Politiker måste uppmuntra konkurrensen och se till att den sker på lika villkor. Det finns ju en möjlighet för svenska tillverkare att nå kinesiska konsumenter, till exempel. Politiker på EU-nivå måste snabbt se till att lösa detta och att varorna uppfyller konsumentkraven som finns.